Oszustwa z wykorzystaniem serwisów rezerwacyjnych
Data publikacji: 10.01.2024
W ostatnich tygodniach branża turystyczna, zwłaszcza ta związana z rezerwowaniem noclegów, znalazła się na celowniku cyberprzestępców. Na rynku jest wiele aplikacji, które ułatwiają nam zamawianie noclegów – wystarczy założyć konto, wprowadzić swoje dane, wykupić interesującą nas ofertę i można z utęsknieniem czekać na wymarzony wyjazd. Czasem tylko chwila nieuwagi, pośpiech czy obawa przed utratą rezerwacji może sprawić, że stracimy oszczędności całego życia.

Popularność aplikacji i serwisów internetowych, które umożliwiają szybkie porównywanie i wybranie odpowiedniego dla nas miejsca noclegowego, wykorzystują także oszuści.
Fałszywe oferty noclegów, nieistniejące obiekty i nieprawdziwe oferty wyjazdowe to tylko wybrane przykłady oszustw, na jakie możemy się natknąć, rezerwując hotel przez internet. Coraz więcej oszustów zakłada fikcyjne konta w mediach społecznościowych i na platformach ogłoszeniowych lub podszywa się pod dany obiekt, co zwiększa ryzyko stania się ofiarą przestępstwa. Dlatego niezwykle ważne jest, aby zdrowy rozsądek towarzyszył nam nie tylko podczas wyjazdu, ale również w jego przygotowaniach.
W jaki sposób oszuści wykorzystują serwisy i platformy noclegowe?
Aplikacje i serwisy internetowe, które umożliwiają szybkie i wygodne rezerwacje miejsc noclegowych, niestety nie zawsze są w pełni bezpieczne dla ich użytkowników. Chętnie działają na nich również przestępcy, wykorzystując różne metody socjotechniki i stale szukając nowych sposobów, by wyłudzić dane lub wykraść środki finansowe od nas – użytkowników internetu.
W kontekście używania serwisów i platform rezerwacyjnych do najczęstszych oszustw należą:
Fałszywe oferty i obiekty noclegowe: Oszuści mogą tworzyć fałszywe oferty na stronach rezerwacyjnych, prezentując nierzetelne informacje na temat obiektu lub oferując niższe ceny, aby przyciągnąć klientów. Następnie proszą o płatność poza oficjalną platformą, co może prowadzić do utraty pieniędzy, a rezerwacja za którą rzekomo zapłaciliśmy, nie istnieje.
Fałszywe wiadomości (tzw. phishing) wysyłane pocztą email, SMS-em lub za pośrednictwem komunikatorów: oszuści włamują się na konta obiektów lub tworzą inne, fałszywe. Następnie podszywają się pod obsługę hotelu (lub innego miejsca noclegowego) i przesyłają wiadomości, które najczęściej zawierają linki do płatności internetowych i mogą przypominać prawdziwą korespondencję z daną firmą.
Nieprawdziwe recenzje: Niektórzy oszuści mogą manipulować recenzjami, aby sprawić, że ich obiekt wydaje się bardziej atrakcyjny niż jest naprawdę. Podrobione recenzje mogą wprowadzić klientów w błąd, co do jakości usług.
Istnieje jednak kilka sposobów, aby uchronić się przed działaniami oszustów:
- Jeżeli korzystasz z serwisu rezerwacyjnego, z dużą ostrożnością traktuj linki, które otrzymasz rzekomo od hotelu, zwłaszcza, gdy wymagają płatności lub zaktualizowania danych karty płatniczej. Koniecznie sprawdź w pasku przeglądarki adres strony, na jaką przeniósł cię przesłany link lub zawarty w wiadomości „przycisk”. Sprawdź status płatności lub skontaktuj się z hotelem (np. poprzez rozmowę telefoniczną) i zweryfikuj zaistniałą sytuację.
- Uważaj na wiadomości, które są „pilne” i ponaglają do podjęcia określonych działań. Właśnie w taki sposób oszuści wywierają presję i próbują nas oszukać.
- Zawsze zwracaj uwagę na sposób dokonywania płatności za swoją rezerwację. W wielu przypadkach odbywa się ona na miejscu, przy zameldowaniu. Sprawdź informacje na stronie hotelu i jeśli coś przebiega inaczej niż w opisie, skontaktuj się z serwisem.
- Zawsze dokładnie czytaj powiadomienia, jakie otrzymujesz ze swojego banku, zwłaszcza gdy dotyczą przeprowadzenia określonej transakcji. Dokładnie sprawdzaj też kwotę, na jaką dokonujesz płatności – również w momencie potwierdzania (np. poprzez wiadomość SMS). Jeśli otrzymasz powiadomienie o transakcji, która nie została przez ciebie zlecona, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem.
- Rozważ korzystanie z wirtualnych kart jednorazowych, przedpłaconych lub portfeli wirtualnych.
- Sprawdź dokładnie wybrany nocleg i dokonaj wyboru na podstawie jasnych kryteriów (cena, lokalizacja), a nie pod wpływem marketingowych impulsów.
- Jeśli otrzymasz wiadomość, która budzi wątpliwości, zgłoś sprawę do administracji serwisu lub bezpośrednio do właściciela obiektu. Dzięki temu ochronisz nie tylko siebie, ale również innych klientów.
- Jeśli padniesz ofiarą oszustwa i zauważysz, że z twojego konta zniknęły pieniądze, natychmiast powiadom bank i dowiedz się, czy jest możliwość cofnięcia operacji.
- Wszystkie incydenty związane z bezpieczeństwem online zgłaszaj do zespołu CERT Polska.
Artykuł wyraża jedynie poglądy autorów i nie może być utożsamiany
z oficjalnym stanowiskiem Ministra Cyfryzacji.
