#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior
Kategoria: KampaniaTematyka: SeniorzyData publikacji: 17.10.2025
Kampania edukacyjna podnosząca świadomość seniorów na temat oszustw internetowych.

W ramach inicjatywy #Halo! Tu cyberbezpieczny Senior:
- opracowane zostały materiały edukacyjne w postaci ulotki i plakatu, zawierające najważniejsze informacje w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami (do pobrania bądź wydruku)
- przygotowany został webinar „Halo! Tu cyberbezpieczny Senior!„
Wartość strat finansowych poniesionych w 2022 roku na skutek przestępstw telefonicznych (m.in. metoda „na wnuczka” i „na urzędnika”) to ponad 141 milionów zł. Wśród ofiar tego typu oszustw aż 3,5 tysiąca to osoby w wieku 65+. Kampania „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior” ma na celu podniesienie świadomości osób starszych na tematy związane z różnego rodzaju oszustwami internetowymi.
- opracowano cykl artykułów, w których przedstawione zostały najpopularniejsze rodzaje cyberprzestępstw a także sposoby jak im zapobiegać.
Oszustwa telefoniczne i internetowe
Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych.
Podobnie jak wędkarze, oszuści zarzucają na nas przynętę, np. wiadomość e-mail, w której informują o wygranej, nieopłaconej fakturze lub innej sytuacji, która ma nakłonić do kliknięcia w przesłany link lub podjęcia innych – najczęściej szkodliwych dla nas – działań.
Chęć poznania kogoś bliskiego i przeżycia niezwykłej przygody towarzyszy wielu z nas. Niestety, emocje i uczucia, które nam towarzyszą, gdy poznamy kogoś nowego, nie zawsze są dobrym doradcą.
Chęć poznania kogoś bliskiego i przeżycia niezwykłej przygody towarzyszy wielu z nas. Niestety, emocje i uczucia, które nam towarzyszą, gdy poznamy kogoś nowego, nie zawsze są dobrym doradcą.
Obecni seniorzy to pokolenie coraz bardziej świadome możliwości, jakie daje internet. Aż 86% badanych seniorów codziennie korzysta z internetu i co więcej – 65% dokonuje w internecie zakupów przynajmniej raz w miesiącu.
Artykuł wyraża jedynie poglądy autorów i nie może być utożsamiany
z oficjalnym stanowiskiem Ministra Cyfryzacji.
