logo

#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior

Kategoria: KampaniaTematyka: SeniorzyData publikacji: 17.10.2025

Kampania edukacyjna podnosząca świadomość seniorów na temat oszustw internetowych.

Wspólnie z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Warszawskim Instytutem Bankowości rozpoczynamy kampanię edukacyjną #Halo! Tu cyberbezpieczny Senior. W ramach kampanii chcemy uwrażliwić seniorów na tematy związane z różnego rodzaju oszustwami internetowymi, m.in. wyłudzanie danych wrażliwych (tzw. phishing), podszywanie się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing), a także uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje.
  • opracowane zostały materiały edukacyjne w postaci ulotki i plakatu, zawierające najważniejsze informacje w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami (do pobrania bądź wydruku)
  • przygotowany został webinar Halo! Tu cyberbezpieczny Senior!
Gość spotkania: Łukasz Salwarowski – Prezes Stowarzyszenia MANKO-Głosu Seniora oraz Międzynarodowego Instytutu Rozwoju Społecznego.

Wartość strat finansowych poniesionych w 2022 roku na skutek przestępstw telefonicznych (m.in. metoda „na wnuczka” i „na urzędnika”) to ponad 141 milionów zł. Wśród ofiar tego typu oszustw aż 3,5 tysiąca to osoby w wieku 65+. Kampania „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior” ma na celu podniesienie świadomości osób starszych na tematy związane z różnego rodzaju oszustwami internetowymi.

  • opracowano cykl artykułów, w których przedstawione zostały najpopularniejsze rodzaje cyberprzestępstw a także sposoby jak im zapobiegać.

 

Oszustwa telefoniczne i internetowe

Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych.

Więcej

 

W dzisiejszym świecie coraz więcej rzeczy dzieje się w internecie, co może być zarówno korzystne, jak i stwarzać trudności. Jednym z tych problemów jest zagadnienie zwane „socjotechniką online”.

 

 

Każdego dnia dostajemy różnego rodzaju wiadomości SMS, nie tylko od osób, które mamy zapisane w kontaktach, ale także z innych źródeł. Niestety może też się zdarzyć, że otrzymamy wiadomość od osoby podszywającej się pod przedstawiciela znanej instytucji lub znajomego.

 

 

Oszustwo, które polega na podszywaniu się pod czyjś numer telefonu to tzw. spoofing (z ang. spoof – naciąganie). W przypadku tego rodzaju przestępstwa poszkodowanymi są zarówno osoby, które odbierają takie połączenie, jak i osoby, których wizerunek jest wykorzystywany.

 

Zakupy produktów gospodarstwa domowego, takich jak garnki, pościele, urządzenia RTV i AGD czy sprzęt medyczny są częścią naszego codziennego życia. Niestety, przy tej okazji możemy paść ofiarą oszustwa. Nieuczciwe osoby często próbują wykorzystać nasze zaufanie, nieświadomość i naiwność, aby osiągnąć swoje niecne cele.

 

Przez internet można załatwić wiele codziennych spraw. Bankowość elektroniczna, zakupy online, rozrywka, a przede wszystkim możliwość kontaktu z innymi osobami to niewątpliwe zalety bycia „w sieci”.

 

 

#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior. Bezpieczne zakupy
Obecni seniorzy to pokolenie coraz bardziej świadome możliwości, jakie daje internet. Aż 86% badanych seniorów codziennie korzysta z internetu i co więcej – 65% dokonuje w internecie zakupów przynajmniej raz w miesiącu.

 

Od najmłodszych lat dzieci uczone są korzystania z urządzeń i internetu, ale co z osobami, które były już dorosłe w momencie wejścia do powszechnego użytku sieci? Mowa o seniorach.

 

Artykuł wyraża jedynie poglądy autorów i nie może być utożsamiany
z oficjalnym stanowiskiem Ministra Cyfryzacji.

 

Udostępnij ten post