Aktualności

19 września - Światowy Dzień Emotikona

Emotikony to symbole używane w Internecie do wyrażania naszych emocji i nastroju. Tworzy się je za pomocą kombinacji znaków i symboli dostępnych na klawiaturach komputerów (i telefonów), które po obróceniu o 90 stopni przypominają „twarz”

Emotikony z założenia bazują na znakach typograficznych, współcześnie wiele aplikacji automatycznie zamienia sekwencje najczęściej używanych znaków na małe obrazki tzw. emoji. 
 

Krótka historia 
 

Emotikon po raz pierwszy w kontekście komunikacji internetowej został użyty 41 lat temu, dokładnie 19 września 1982 roku o godzinie 11:44 przez profesora Scotta Fahlamana. To wydarzenie miało miejsce na publicznym forum Wyższej Szkoły Informatyki. Początek wszystkiego stanowił żartobliwy post, w którym ktoś wspomniał o zanieczyszczeniu windy. Fahlaman obawiał się, że tekst ten zostanie potraktowany jako poważne ostrzeżenie dotyczące bezpieczeństwa i w konsekwencji wywoła dyskusję na temat granic humoru w Internecie. W odpowiedzi na to, zaproponował sekwencję znaków do oznaczenia treści żartobliwej „:-)”  i „:-(„ do poważnej. 

Jego innowacyjny pomysł szybko się rozprzestrzenił i emotikony stały się powszechnie stosowaną formą wyrażania emocji w internetowej komunikacji nieformalnej (wiadomości email, wiadomości tekstowe, media społecznościowe itd.). Emotikony ułatwiły komunikację w Internecie i umożliwiły lepsze zrozumienie kontekstu wiadomości, stając się cyfrową alternatywą do emocji przekazywanych za pomocą komunikacji werbalnej tj. głosu, mimiki, gestykulacji. 

Choć emotikony utożsamiamy z erą Internetu, to pomysł na wykorzystanie znaków typograficznych do wyrażenia emocji po raz pierwszy pojawił się już 1881 w satyrycznym magazynie „Puck” 

 
 

Grafika: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Emoticons_Puck_1881_with_Text.png  
 

Nawiązując do tematu komunikacji za pośrednictwem Internetu, warto także odświeżyć sobie zasady Netykiety, czyli reguł dotyczących właściwego i bezpiecznego zachowania się w sieci. Netykieta obejmuje powszechnie przyjęte i przestrzegane przez użytkowników zasady komunikacji. 
 

Netykieta to nic trudnego. Warto pamiętać o kilku zasadach: 
 

  1. ???? Szanuj innych w Internecie – traktuj ich tak, jak sam chcesz być traktowany. Nie obrażaj i nie poniżaj. 
  2. ???? Pisz poprawnie – pamiętaj o ortografii i interpunkcji, uważaj na błędy stylistyczne, nie bądź wulgarny. 

  1. ???? Przestrzegaj regulaminu danego portalu, forum czy czatu – sprawdzaj zasady ustalone przez administratorów danej grupy i zawsze staraj się do nich dopasować. 

  1. ???? Nie pisz swoich wiadomości wielkimi literami – w Internecie oznacza to krzyk. 

  1. ???? Nie nadużywaj emotikonów – buźki i inne sympatyczne ikony powinny być jedynie ozdobnikami i dodatkami do zasadniczej treści Twoich wiadomości. 

  1. ???? Nie bądź trollem – nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. 

  1. ???? Nie spamuj – nie wysyłaj łańcuszków szczęścia ani zbędnych wiadomości czy linków – bardzo często takie łańcuszki są wykorzystywane przez cyberprzestępców – mogą zawierać wirusy lub prowadzić na fałszywą stronę internetową. 

  1. ???? Szanuj cudzą własność intelektualną – nie kradnij zdjęć czy tekstów, zawsze wskazuj autora materiału, z którego korzystasz. 

  1. ???? Sprzeciwiaj się hejtowi – reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. 

  1. ???? Uważaj na fake newsy – zawsze sprawdzaj, czy wiadomość, którą przekazujesz dalej, pochodzi z wiarygodnego źródła. 

  1. ???? Dbaj o swój wizerunek w sieci – nie publikuj w sieci wrażliwych danych, prywatnych informacji czy zdjęć i filmów. 

 

 

Ważne – reaguj! 

 

Jeśli widzisz, że ktoś rażąco łamie te zasady – a nawet prawo – działaj. Pierwszy ruch – zgłaszaj to administratorowi strony. Jeżeli sprawa jest poważniejsza, poinformuj o tym odpowiednie osoby. 

Jeśli zaobserwujesz niepokojące zjawiska, nie wahaj się o tym poinformować: 

CERT Polska – tutaj zgłaszaj incydenty naruszające bezpieczeństwo w sieci; 

Zespół Dyżurnet.pl – tutaj można zgłaszać nielegalne i szkodliwe treści w internecie.