Emotikony z założenia bazują na znakach typograficznych, współcześnie wiele aplikacji automatycznie zamienia sekwencje najczęściej używanych znaków na małe obrazki tzw. emoji.
Krótka historia
Emotikon po raz pierwszy w kontekście komunikacji internetowej został użyty 41 lat temu, dokładnie 19 września 1982 roku o godzinie 11:44 przez profesora Scotta Fahlamana. To wydarzenie miało miejsce na publicznym forum Wyższej Szkoły Informatyki. Początek wszystkiego stanowił żartobliwy post, w którym ktoś wspomniał o zanieczyszczeniu windy. Fahlaman obawiał się, że tekst ten zostanie potraktowany jako poważne ostrzeżenie dotyczące bezpieczeństwa i w konsekwencji wywoła dyskusję na temat granic humoru w Internecie. W odpowiedzi na to, zaproponował sekwencję znaków do oznaczenia treści żartobliwej „:-)” i „:-(„ do poważnej.
Jego innowacyjny pomysł szybko się rozprzestrzenił i emotikony stały się powszechnie stosowaną formą wyrażania emocji w internetowej komunikacji nieformalnej (wiadomości email, wiadomości tekstowe, media społecznościowe itd.). Emotikony ułatwiły komunikację w Internecie i umożliwiły lepsze zrozumienie kontekstu wiadomości, stając się cyfrową alternatywą do emocji przekazywanych za pomocą komunikacji werbalnej tj. głosu, mimiki, gestykulacji.
Choć emotikony utożsamiamy z erą Internetu, to pomysł na wykorzystanie znaków typograficznych do wyrażenia emocji po raz pierwszy pojawił się już 1881 w satyrycznym magazynie „Puck”
Grafika: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Emoticons_Puck_1881_with_Text.png
Nawiązując do tematu komunikacji za pośrednictwem Internetu, warto także odświeżyć sobie zasady Netykiety, czyli reguł dotyczących właściwego i bezpiecznego zachowania się w sieci. Netykieta obejmuje powszechnie przyjęte i przestrzegane przez użytkowników zasady komunikacji.
Netykieta to nic trudnego. Warto pamiętać o kilku zasadach:
- Szanuj innych w Internecie – traktuj ich tak, jak sam chcesz być traktowany. Nie obrażaj i nie poniżaj.
-
Pisz poprawnie – pamiętaj o ortografii i interpunkcji, uważaj na błędy stylistyczne, nie bądź wulgarny.
-
Przestrzegaj regulaminu danego portalu, forum czy czatu – sprawdzaj zasady ustalone przez administratorów danej grupy i zawsze staraj się do nich dopasować.
-
Nie pisz swoich wiadomości wielkimi literami – w Internecie oznacza to krzyk.
-
Nie nadużywaj emotikonów – buźki i inne sympatyczne ikony powinny być jedynie ozdobnikami i dodatkami do zasadniczej treści Twoich wiadomości.
-
Nie bądź trollem – nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni.
-
Nie spamuj – nie wysyłaj łańcuszków szczęścia ani zbędnych wiadomości czy linków – bardzo często takie łańcuszki są wykorzystywane przez cyberprzestępców – mogą zawierać wirusy lub prowadzić na fałszywą stronę internetową.
-
Szanuj cudzą własność intelektualną – nie kradnij zdjęć czy tekstów, zawsze wskazuj autora materiału, z którego korzystasz.
-
Sprzeciwiaj się hejtowi – reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie.
-
Uważaj na fake newsy – zawsze sprawdzaj, czy wiadomość, którą przekazujesz dalej, pochodzi z wiarygodnego źródła.
-
Dbaj o swój wizerunek w sieci – nie publikuj w sieci wrażliwych danych, prywatnych informacji czy zdjęć i filmów.
Ważne – reaguj!
Jeśli widzisz, że ktoś rażąco łamie te zasady – a nawet prawo – działaj. Pierwszy ruch – zgłaszaj to administratorowi strony. Jeżeli sprawa jest poważniejsza, poinformuj o tym odpowiednie osoby.
Jeśli zaobserwujesz niepokojące zjawiska, nie wahaj się o tym poinformować:
CERT Polska – tutaj zgłaszaj incydenty naruszające bezpieczeństwo w sieci;
Zespół Dyżurnet.pl – tutaj można zgłaszać nielegalne i szkodliwe treści w internecie.