Aktualności

Oszustwo "na kuriera"

SMS z koniecznością dopłaty do paczki, link do śledzenia fikcyjnej przesyłki czy niezaplanowana wizyta kuriera. Oszustwo "na kuriera" staje się coraz bardziej powszechne. Sprzyja temu coraz większa popularność zakupów online. Jak co roku w okresie wakacji, wyprzedaży czy w przedświątecznym czasie rośnie liczba oszustw, w których przestępcy podszywają się pod firmy kurierskie.

 

O popularności zakupów w internecie świadczą dane. W 2022 roku spośród 37,6 miliona Polaków około 30 milionów (77-81% w zależności od badania) miało już doświadczenie z realizowaniem zakupów w internecie. Co ważne, niewiele mniejszy odsetek (75%) regularnie kupuje online w polskich sklepach, a 62,3%  transakcji zrealizowanych zostało w 2022 roku za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

 

 

Na czym polega oszustwo na kuriera?   

Kradzież danych osobowych, haseł czy danych do logowania a następnie wykorzystanie ich do tego, by wyłudzić nasze dane czy opróżnić konto bankowe, to najpowszechniejszy sposób działania przestępców podszywających się pod firmy kurierskie.

Kupując w sieci korzystamy z usług firm kurierskich od których otrzymujemy wiadomości dotyczące statusu naszego zamówienia lub planowanego terminu dostawy przesyłki. Wiadomości wysyłane są elektronicznie za pomocą smsów lub e-maili.

 

Przestępcy wykorzystując ten fakt, wysyłają do potencjalnych ofiar wiadomości SMS-y lub e-maile przypominające te pochodzące od rzeczywistych firm kurierskich. Wiadomość zawiera wszystkie szczegóły dotyczące przesyłki i do złudzenia przypomina standardową korespondencję od firmy przewozowej.  Jednak w treści tych komunikatów przeważnie znajdują się linki, prowadzące do fałszywych stron internetowych, stworzonych do przechwytywania poufnych danych i kradzieży pieniędzy.

 

Sposoby  działania oszustów

Podszywając się pod pracowników firm kurierskich, oszuści wysyłają wiadomości SMS, informując o konieczności dopłaty za przesyłkę. Zazwyczaj są to kwoty do kilku złotych, a treść wiadomości zawiera link prowadzący do strony, która do złudzenia przypomina wygląd strony banku lub dostawcy płatności. Nieświadoma  oszustwa ofiara, może podać swoje dane dostępowe do banku, takie jak login i hasło, co niestety może umożliwić oszustom kradzież pieniędzy z konta.

 

Innym popularnym sposobem jest żądanie zapłaty z powodu rzekomo błędnego adresu dostawy. Ponadto, oszuści proszą o weryfikację adresu e-mail poprzez podanie hasła, twierdząc, że jest to niezbędne do monitorowania przesyłki. W niektórych przypadkach ofiary oszustwa otrzymują informacje o nieudanej próbie dostarczenia paczki i są proszone o podanie imienia, nazwiska, pełnego adresu oraz numeru telefonu.

 

Inna odsłona tego oszustwa polega na tym, że przestępcy wysyłają link do aplikacji, która infekuje telefon. To pozwala nieautoryzowanym osobom uzyskać dostęp do haseł do aplikacji bankowych lub przekierować SMS-y, umożliwiając przejęcie kontroli nad konkretnym kontem bankowym.

 

Jak nie paść ofiarą oszustwa na kuriera?

  • Weryfikuj nadawcę, jego nazwę, domenę skrzynki pocztowej i temat wiadomości.  Jeśli otrzymujesz korespondencję od rzekomej firmy kurierskiej, a nie zmawiałeś żadnej przesyłki, możesz być niemal pewny, że to oszustwo.
  • Czytaj dokładnie treść wiadomości. Jeśli rzeczywiście oczekujesz wizyty kuriera, ale otrzymana wiadomość budzi Twoje wątpliwości np. zawiera literówki, koniecznie zweryfikuj to bezpośrednio u źródła. Skontaktuj się z infolinią firmy kurierskiej i upewnij się, że to ona jest nadawcą wiadomości.
  • Uważaj na e-maile i komunikaty o rzekomych przesyłkach. Oszuści często wysyłają wiadomości informujące o rzekomych przesyłkach lub problemach z dostawą. Bądź czujny na wszelkie nieoczekiwane komunikaty i sprawdzaj ich autentyczność. W razie jakichkolwiek podejrzeń dotyczących wiadomości skontaktuj się bezpośrednio z firmą kurierską i upewnij, że to ona jest nadawcą wiadomości. Pamiętaj także, że żaden przewoźnik nie wysyła wiadomości z prośbą o dopłatę do przesyłki
  • Nie klikaj w linki czy załączniki w wiadomościach, których się nie spodziewasz lub które pochodzą z nieznanych źródeł. Mogą one prowadzić do stron phishingowych lub zainfekować komputer złośliwym oprogramowaniem. Nigdy nie podawaj żadnych danych na stronach, do których przenosi link z takiej wiadomości.
  • Nie instaluj nieznanych aplikacji w smartfonie bądź na innym urządzeniu, z pomocą którego korzystasz z bankowości mobilnej.
  •  
  • A dodatkowo
  • Śledź status przesyłki. Wykorzystuj funkcje śledzenia przesyłek oferowane przez firmy kurierskie. Dzięki temu możesz monitorować status dostawy i uzyskać pewność, że przesyłka jest w drodze.
  • Zachowaj potwierdzenia i informacje o przesyłce. Wszelkie potwierdzenia zakupu, numery śledzenia i inne informacje dotyczące przesyłki mogą się przydać, jeśli zajdzie potrzeba reklamacji lub zwrotu.
  • Reaguj na podejrzane sytuacje. Jeśli coś wydaje ci się podejrzane w trakcie procesu dostawy, nie wahaj się skontaktować bezpośrednio z firmą kurierską. Poproś o potwierdzenie informacji.
  • Ostrzegaj innych. Jeśli padłeś ofiarą oszustwa, podziel się tą informacją z innymi, aby ostrzec ich przed podobnymi sytuacjami.

Gdzie zgłosić oszustwo?

Najlepszą opcją, by zgłosić oszustwo internetowe, jest złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa na Policji. Warto także poinformować firmę kurierską, by zasygnalizować problem i ograniczyć możliwość kolejnych prób wyłudzeń. Oszustwo możesz także zgłosić do Zespołu CERT Polska na stronie https://incydent.cert.pl,  zaś podejrzane wiadomości SMS prześlij na darmowy numer 8080.

 

* Raport CERT Polska Krajobraz bezpieczeństwa polskiego internetu 2022.

 

 

 

 
 
  • F_zp7nDXIAAkeLP
    F_zp7nDXIAAkeLP
  • 82492152_2597886073764397_2682341246835359744_o
    82492152_2597886073764397_2682341246835359744_o
  • informacja_od_czytelnika_-_oszustwo
    informacja_od_czytelnika_-_oszustwo
 
 
 

Projekt finansowany ze środków Ministra Cyfryzacji.

  • Artykuł wyraża jedynie poglądy autorów i nie może być utożsamiany z oficjalnym stanowiskiem Ministra Cyfryzacji.

  •