Aktualności

"Rozsądek online" - jak się nie dać oszukać w sieci! Oszustwa metodą "na bliskiego"

Jednym z najpopularniejszych sposobów, w jaki oszuści próbują pozyskać od nas nasze dane lub wykraść pieniądze, jest gra na emocjach – zwłaszcza takich jak lęk, niepokój oraz stres, a także presja czasu. Manipulacje, jakie stosują oszuści, coraz częściej dotykają naszego życia prywatnego i rodzinnego, dlatego są coraz bardziej niebezpieczne.

 


"Rozsądek online - jak nie dać się oszukać w sieci!"

  OSZUSTWO "NA BLISKIEGO" 

 

Dla większości z nas wiadomość lub telefon z informacją, że coś złego stało się komuś z naszych bliskich, jest niezwykle trudnym i stresującym momentem, w którym często przestajemy myśleć racjonalnie. Chęć udzielenia pomocy dziecku, siostrze, przyjacielowi lub innej bliskiej osobie jest naturalną reakcją, którą niestety coraz częściej wykorzystują oszuści.

 

„Twój syn miał wypadek”

W ostatnich miesiącach przestępcy bardzo często wykorzystywali motyw wypadku osoby bliskiej – podszywali się pod policję lub prokuratora i podstępnie wyłudzali pieniądze od swoich ofiar. Bardzo często były to osoby starsze, które poruszone zmyślonymi historiami o tragicznej sytuacji osoby z rodziny, decydowały się przekazać swoje oszczędności na pokrycie wydatków na opiekę szpitalną czy uniknięcie więzienia. Przykłady zmyślonych przez przestępców historii oraz sposoby w jaki działali można znaleźć na stronie policji[i].

 

„Mamo zgubiłam telefon, mam nowy z innym numerem”.

Inną metodą oszustwa, w której przestępcy bazują na emocjach i podszywaniu się pod bliską nam osobę, są fałszywe wiadomości przesyłane przez komunikator lub SMS. Informują w nich o konieczności zmiany numeru telefonu, a także potrzebie pilnego przesłania określonej sumy pieniędzy na wskazane konto. Chęć udzielenia pomocy komuś bliskiemu, a także strach, że mogło wydarzyć się coś złego, może niestety uśpić zdrowy rozsądek i skłonić do podjęcia nieprzemyślanych działań. Przykład oszustwa wykorzystującego tę metodę również opisuje policja[ii].

 

Pomysłów na wykorzystanie naszych emocji nie brakuje przestępcom. Stale szukają sposobów, by w podstępny sposób wyłudzić od nas pieniądze lub wykraść nasze dane. Aby tego uniknąć, zachęcamy do zapoznania się ze wskazówkami, jak reagować na nietypowe wiadomości.
 

Nigdy nie działaj pod wpływem emocji i pod presją czasu. Jeśli otrzymasz wiadomość, że ktoś potrzebuje Twojej pomocy, zweryfikuj sytuację. Skontaktuj się z osobą, której dotyczy sprawa i sprawdź, czy przedstawiona sytuacja jest prawdziwa.
 

Z najwyższą ostrożnością traktuj linki, które otrzymujesz w wiadomościach – uważnie sprawdzaj adresy stron, na które odsyłają. Nie pobieraj też załączników, jeśli nie masz pewności, co zawierają. Pamiętaj, że właśnie w taki sposób oszuści mogą zainfekować  Twoje urządzenie, co może prowadzić do utraty danych i pieniędzy.
 

Korzystaj z narzędzi i rozwiązań technologicznych, dzięki którym ograniczysz liczbę niechcianych wiadomości.
 

Pamiętaj o aktualizowaniu sprzętu, oprogramowania i aplikacji, z których korzystasz.
 

Nigdy nie podawaj nikomu swoich haseł logowania, danych dostępowych i innych poufnych informacji.
 

Nie przesyłaj ani nie przekazuj osobom trzecim pieniędzy – bez względu na to, jaką historię Ci przedstawiają.
 

Wszystkie próby oszustwa zgłaszaj do zespołu CERT Polska.

 

 

[i]https://podkarpacka.policja.gov.pl/rze/komendy-policji/kmp-przemysl/wydarzenia/96204,Oszustwa-quotna-wypadekquot-badzmy-ostrozni.html [i]

[ii] https://policja.pl/pol/aktualnosci/227650,Stracila-pieniadze-myslac-ze-pomaga-corce.html

 

 

Tekst opracowany w ramach kampanii Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa - "Rozsądek online - jak nie dać się oszukać w sieci!". Wykaz wszystkich artykułów opublikowanych w ramach kampanii TUTAJ

 

 

Projekt finansowany ze środków Ministra Cyfryzacji.

  • Artykuł wyraża jedynie poglądy autorów i nie może być utożsamiany z oficjalnym stanowiskiem Ministra Cyfryzacji.

  •