Aktualności

Oszustwa z wykorzystaniem serwisów rezerwacyjnych

W ostatnich tygodniach branża turystyczna, zwłaszcza ta związana z rezerwowaniem noclegów, znalazła się na celowniku cyberprzestępców. Na rynku jest wiele aplikacji, które ułatwiają nam zamawianie noclegów – wystarczy założyć konto, wprowadzić swoje dane, wykupić interesującą nas ofertę i można z utęsknieniem czekać na wymarzony wyjazd. Czasem tylko chwila nieuwagi, pośpiech czy obawa przed utratą rezerwacji może sprawić, że stracimy oszczędności całego życia.

 

Popularność aplikacji i serwisów internetowych, które umożliwiają szybkie porównywanie i wybranie odpowiedniego dla nas miejsca noclegowego, wykorzystują także oszuści.

Fałszywe oferty noclegów, nieistniejące obiekty i nieprawdziwe oferty wyjazdowe to tylko wybrane przykłady oszustw, na jakie możemy się natknąć, rezerwując hotel przez internet. Coraz więcej oszustów zakłada fikcyjne konta w mediach społecznościowych i na platformach ogłoszeniowych lub podszywa się pod dany obiekt, co zwiększa ryzyko stania się ofiarą przestępstwa. Dlatego niezwykle ważne jest, aby zdrowy rozsądek towarzyszył nam nie tylko podczas wyjazdu, ale również w jego przygotowaniach.

 

W jaki sposób oszuści wykorzystują serwisy i platformy noclegowe?

Aplikacje i serwisy internetowe, które umożliwiają szybkie i wygodne rezerwacje miejsc noclegowych, niestety nie zawsze są w pełni bezpieczne dla ich użytkowników. Chętnie działają na nich również przestępcy, wykorzystując różne metody socjotechniki i stale szukając nowych sposobów, by wyłudzić dane lub wykraść środki finansowe od nas – użytkowników internetu.

 

W kontekście używania serwisów i platform rezerwacyjnych do najczęstszych oszustw należą:

Fałszywe oferty i obiekty noclegowe: Oszuści mogą tworzyć fałszywe oferty na stronach rezerwacyjnych, prezentując nierzetelne informacje na temat obiektu lub oferując niższe ceny, aby przyciągnąć klientów. Następnie proszą o płatność poza oficjalną platformą, co może prowadzić do utraty pieniędzy, a rezerwacja za którą rzekomo zapłaciliśmy, nie istnieje.

Fałszywe wiadomości (tzw. phishing) wysyłane pocztą email, SMS-em lub za pośrednictwem komunikatorów: oszuści włamują się na konta obiektów lub tworzą inne, fałszywe. Następnie podszywają się pod obsługę hotelu (lub innego miejsca noclegowego) i przesyłają wiadomości, które najczęściej zawierają linki do płatności internetowych i mogą przypominać prawdziwą korespondencję z daną firmą.

Nieprawdziwe recenzje: Niektórzy oszuści mogą manipulować recenzjami, aby sprawić, że ich obiekt wydaje się bardziej atrakcyjny niż jest naprawdę. Podrobione recenzje mogą wprowadzić klientów w błąd, co do jakości usług.

 

Istnieje jednak kilka sposobów, aby uchronić się przed działaniami oszustów:

 Jeżeli korzystasz z serwisu rezerwacyjnego, z dużą ostrożnością traktuj linki, które otrzymasz rzekomo od hotelu, zwłaszcza, gdy wymagają płatności lub zaktualizowania danych karty płatniczej. Koniecznie sprawdź w pasku przeglądarki adres strony, na jaką przeniósł cię przesłany link lub zawarty w wiadomości „przycisk”. Sprawdź status płatności lub skontaktuj się z hotelem (np. poprzez rozmowę telefoniczną) i zweryfikuj zaistniałą sytuację.

 Uważaj na wiadomości, które są „pilne” i ponaglają do podjęcia określonych działań. Właśnie w taki sposób oszuści wywierają presję i próbują nas oszukać.

 Zawsze zwracaj uwagę na sposób dokonywania płatności za swoją rezerwację. W wielu przypadkach odbywa się ona na miejscu, przy zameldowaniu. Sprawdź informacje na stronie hotelu i jeśli coś przebiega inaczej niż w opisie, skontaktuj się z serwisem.

 Zawsze dokładnie czytaj powiadomienia, jakie otrzymujesz ze swojego banku, zwłaszcza gdy dotyczą przeprowadzenia określonej transakcji. Dokładnie sprawdzaj też kwotę, na jaką dokonujesz płatności – również w momencie potwierdzania (np. poprzez wiadomość SMS). Jeśli otrzymasz powiadomienie o transakcji, która nie została przez ciebie zlecona, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem.

 Rozważ korzystanie z wirtualnych kart jednorazowych, przedpłaconych lub portfeli wirtualnych.

 Sprawdź dokładnie wybrany nocleg i dokonaj wyboru na podstawie jasnych kryteriów (cena, lokalizacja), a nie pod wpływem marketingowych impulsów.

 Jeśli otrzymasz wiadomość, która budzi wątpliwości, zgłoś sprawę do administracji serwisu lub bezpośrednio do właściciela obiektu. Dzięki temu ochronisz nie tylko siebie, ale również innych klientów.

 Jeśli padniesz ofiarą oszustwa i zauważysz, że z twojego konta zniknęły pieniądze, natychmiast powiadom bank i dowiedz się, czy jest możliwość cofnięcia operacji.

 Wszystkie incydenty związane z bezpieczeństwem online zgłaszaj do zespołu CERT Polska.