Aktualności

Cyberhigiena w Twoim hotelu

Prowadzenie hotelu, pensjonatu lub innego ośrodka wypoczynkowego związane jest między innymi z gromadzeniem danych klientów oraz obsługą wielu transakcji płatniczych – w tym płatności bezgotówkowych. Wszystko to sprawia, że prowadzący takie ośrodki muszą zadbać nie tylko o bezpieczeństwo fizyczne, komfort i jakość świadczonych usług, ale także o bezpieczeństwo cyfrowe swoich gości i ich danych.

 

Rozwój internetu i narzędzi cyfrowych wykorzystywanych przy zamawianiu usług noclegowych sprawia, że coraz więcej hoteli i obiektów turystycznych chętnie stosuje nowoczesne rozwiązania technologiczne. Niestety, mogą one być wykorzystane również przez cyberprzestępców.

Dlatego właściwe zabezpieczenie danych klientów, dbałość o bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji płatniczych, a także inne działania związane z bezpieczeństwem online mają nie tylko bardzo duże znaczenie wizerunkowe. Przede wszystkim pozwalają uniknąć poważnych strat finansowych.

 

Dlaczego hotele i inne obiekty noclegowe są szczególnie narażone na ataki cyberprzestępców:

 Dane osobowe i płatności: hotele i inne obiekty noclegowe gromadzą duże ilości danych osobowych swoich gości, takich jak imiona i nazwiska, adresy e-mail, numery telefonów, numery paszportów lub dowodów osobistych, a także dane płatnicze. Oszuści mogą próbować różnych metod, by je wykraść i wykorzystać w nieuprawiony sposób.

 Systemy zarządzania rezerwacjami: ze względu na zgromadzone w nich dane, ataki na te systemy mogą prowadzić do wycieku poufnych informacji.

 Słabe zabezpieczenia sieci: hotele mogą nie być wystarczająco wyposażone pod względem poziomu zabezpieczeń sieciowych. Słabe hasła, brak aktualizacji oprogramowania, niedostateczne zabezpieczenia mogą ułatwiać atakującym zarówno przedostanie się do systemów hotelowych, jak i śledzenie aktywności online i kradzież danych innych osób (np. poprzez niewystarczająco zabezpieczoną sieć Wi-Fi dla gości).

 Niska świadomość bezpieczeństwa: część pracowników może nie być odpowiednio przeszkolona w zakresie cyberbezpieczeństwa, co może ułatwić cyberprzestępcom dostęp do systemów oraz zgromadzonych w nich danych.

 Inżynieria społeczna, czyli ataki socjotechniczne: to metody, które wykorzystują wiedzę psychologiczną i manipulację w celu wprowadzenia użytkowników w błąd i skłonienia ich do ujawnienia poufnych informacji lub podjęcia działań zagrażających bezpieczeństwu. Opierają się głównie na wywieraniu presji (np. emocjonalnej lub czasowej), a nie na wykorzystywaniu luk technicznych.

 Złośliwe oprogramowanie (w tym ataki typu ransowmare): to poważne zagrożenie dla hoteli i innych przedsiębiorstw. Zainfekowanie sprzętu służbowego złośliwym oprogramowaniem może zablokować dostęp do danych lub systemów hotelowych, a także może umożliwić dostęp do prywatnych informacji.

 

W jaki sposób możesz zadbać o bezpieczeństwo swojego obiektu:

1. Świadomość pracowników.

 Zapewnij regularne szkolenia pracowników w zakresie świadomości cyberbezpieczeństwa i podstawowych zasad cyberhigieny.

 Zapoznaj pracowników z najważniejszymi cyberzagrożeniami, upewnij sie, że potrafią rozpoznać fałszywe wiadomości i reagować na nie.

2. Bezpieczeństwo stanowisk pracy pracowników.

 Zastosuj uwierzytelnianie wieloskładnikowe (z ang. MFA – multifactor autenthicator) do urządzeń i systemów – szczególnie tam, gdzie przechowywane są wrażliwe dane i informacje o klientach.

 Stosuj silne i bezpieczne hasła.

3. Aktualizacje i bezpieczeństwo systemów.

 Zadbaj o regularne aktualizacje oprogramowania, w tym systemów operacyjnych, aplikacji i oprogramowania antywirusowego.

 Włącz automatyczne aktualizacje, aby unikać opóźnień w stosowaniu poprawek bezpieczeństwa.

 Regularnie sprawdzaj i w razie konieczności poprawiaj swoje zabezpieczenia.

 Korzystaj z oprogramowania, które pochodzi z oficjalnego źródła. Nie pobieraj i nie instaluj aplikacji lub programów, co do których nie masz pewności, czy są bezpieczne.

 Zadbaj o możliwie bezpieczną konfigurację hotelowej sieci Wi-Fi udostępnianej gościom (m.in. zapewniającą separację klientów).

4. Polityka bezpieczeństwa obiektu.

 Wskaż osoby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo oraz prywatność danych.

 Wprowadź politykę dotyczącą dostępu do systemów i informacji. Określ, którzy pracownicy i w jakim zakresie mają do nich dostęp.

 Opracuj plan zgłaszania oraz reagowania na incydenty, który obejmuje szybkie izolowanie i naprawę ewentualnych problemów.

 Regularnie przeprowadzaj audyty bezpieczeństwa, dzięki którym na bieżąco będzie można identyfikować słabe punkty w systemach i wystąpienie ewentualnych ryzyk.

 Regularnie twórz kopie zapasowe danych, przechowuj je w bezpiecznym miejscu.

Stosuj zasadę 3-2-1, czyli wykonaj przynajmniej 3 kopie danych, przechowuj je na 2 rożnych nośnikach, a co najmniej jedną kopię zapasową trzymaj poza miejscem, w którym znajdują się oryginalne dane. Przetestuj też procedury przywracania danych, aby upewnić się, że są skuteczne.

5. Bezpieczeństwo strony internetowej i systemów rezerwacyjnych.

 Zadbaj o bezpieczeństwo swojej strony internetowej i systemów rezerwacyjnych, z których korzystasz. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, rozważ korzystanie z wyspecjalizowanych firm.

 

Więcej przydatnych informacji: