Gry wideo łączą w sobie wiele elementów. Pozwalają na przeżycie różnych emocji i doświadczeń, wcielanie się w postacie, poznawanie innych kultur, odkrywanie i budowanie światów, wymianę myśli i doświadczeń, spotykanie online osób z najodleglejszych zakątków globu, doskonalenie umiejętności społecznych i naukę.
Historia gier wideo sięga połowy XX wieku. Pierwsza symulacja powstała już pod koniec lat 50. Krótko po niej pojawiła się cyfrowa wersja gry kółko i krzyżyk. W latach 60. miała miejsce premiera gry dostępnej w trybie multiplayer – „SpaceWar”. Nieśmiałe początki przerodziły się w całą paletę najróżniejszych gatunków i tytułów dostępnych na wielu platformach stacjonarnych oraz przenośnych.
Rozrywka dostosowana do potrzeb
Jak wybieramy książkę, film czy grę? Czytamy recenzję, oglądamy zwiastun. Niejednokrotnie tym, co w pierwszej kolejności przykuwa nasz wzrok jest okładka. Czy to w wersji cyfrowej, czy fizycznej („namacalnej”) każdy tytuł ma odpowiednio skrojoną grafikę, która może powiedzieć nam coś o zawartości. Tak samo jest z grami wideo. Jednak, oprócz aspektu wizualnego, krótkiego opisu zawartości, który można znaleźć na tylnej części pudełka, opakowanie z płytą ma także oznaczenia przygotowane przez europejski system klasyfikacji gier PEGI (Pan European Game Information). W Polsce oznaczenia te są popularyzowane przez Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Gier Video (SPIDOR).
· klasyfikacja wiekowa – symbol minimalnego wieku gracza danego tytułu:
· klasyfikacja treści – informacje o treściach, jakie mogą wystąpić w określonej grze:
Jeśli interesuje nas konkretny gatunek – szukamy czegoś dla siebie w danej kategorii, np.: strategia, akcja, symulatory, gry logiczne. To tylko kilka przykładów, w których można swobodnie przebierać. Jak w prosty sposób sprawdzić tytuły z danego gatunku? Z pomocą przychodzi darmowa aplikacja PEGI RATINGS, dostępna w sklepach Google Play czy Apple Store. Za pomocą kilku kliknięć możemy sprawdzić dostosowane do naszych zainteresować tytuły wraz z opisami.
Korzyści z gamingu
Przez wiele lat głośnym echem odbijało się przeświadczenie o szkodliwości gier wideo, a mianowicie uzależnieniami od tej formy rozrywki. Wraz z upływem czasu zaczęły pojawiać się badania przeczące tym stereotypom. Dr Dominika Urbańska-Galanciak powołuje się, na przywołany uprzednio raport Power of Play[1] zbierający dane z 12 krajów, w tym z Polski, który pokazuje, że 83% graczy w naszym kraju twierdzi, że gry zbliżają ludzi oraz rozwijają umiejętności kognitywne. Podkreśla też, że gry co prawda nie likwidują źródła stresu, ale są jednym ze sposobów radzenia sobie z napięciem. „Jeśli dbamy o swój czas i zachowujemy zdrowy balans między rozrywką, a codziennymi obowiązkami gry wideo można uznać za aktywność bezpieczną i satysfakcjonującą, a granie może przynieść wiele korzyści zdrowotnych”.
Ponad 70% polskich graczy wskazuje na podniesienie ich umiejętności językowych, kreatywności, rozwój komunikacji i współpracy w grupie. Towarzyszy temu zmniejszenie stresu, nauka radzenia sobie z przeciwnościami, którą mogą wykorzystać w codziennych sytuacjach i edukacji[2]. Gry wideo to nie tylko atrakcyjny sposób spędzenia czasu, ale przede wszystkim forma nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych i zachęta do poznawania świata.
„Pamiętajmy, że każda forma rozrywki jest odpowiednia pod warunkiem, że są przestrzegane podstawowe zasady bezpieczeństwa, zwłaszcza, gdy mówimy o świecie online. Pomóc w wypracowaniu zdrowych nawyków i wspólnych rozwiązań można znaleźć na stronie: https://zapytajogry.pl/ W świecie gier online ważne jest, aby być świadomym jak ważne jest dbanie o swoją prywatność i higienę cyfrową” – radzi ekspertka NASK-PIB, Katarzyna Grabowska.
Więcej na ten temat możesz znaleźć w naszej bazie wiedzy zawierającej bezpłatne materiały, dostępnej pod adresem: https://bezpiecznymiesiac.pl/bm/baza-wiedzy
Zadbaj nie tylko o swoje bezpieczeństwo online, ale również bezpieczeństwo swoich bliskich! Sprawdź, w jaki sposób możesz zaangażować się w obchody Dnia Bezpiecznego Internetu 2024 i dołącz do nas już dziś!
[1] Patrick Felicia, Korzystanie z gier edukacyjnych w klasie: wytyczne do efektywnego nauczania. Podręcznik dla nauczycieli, tł. Magdalena Włochacz, European Schoolnet 2022.
[2] Power of Play (2023), Entertainment Software Association, online: https://spidor.pl/badania?post=5373