Na rynku jest wiele stron i aplikacji, które ułatwiają rezerwację noclegów – wystarczy, że założysz konto, wprowadzisz swoje dane, wykupisz interesującą Cię ofertę i możesz zacząć pakowanie! Proste, prawda? Tylko pozornie. Czasem chwila nieuwagi, pośpiech czy obawa przed utratą wymarzonej oferty może sprawić, że stracisz oszczędności całego życia!
Bezpieczne rezerwacje – na co zwracać uwagę?
Popularność aplikacji i serwisów internetowych, które umożliwiają szybkie porównywanie i wybranie miejsc noclegowych, wykorzystują także oszuści. Serwisy internetowe i aplikacje, które umożliwiają szybkie i wygodne rezerwacje miejsc noclegowych nie zawsze są w pełni bezpieczne dla ich użytkowników. Wykorzystują je przestępcy szukający sposobów na wyłudzenie danych i pieniędzy.
Jeśli planujesz wyjazd lub już znalazłaś/-eś ofertę, która Cię interesuje – zwróć uwagę na następujące rzeczy:
· Czy strona, na której jesteś to oficjalna strona obiektu? Czy istnieją inne strony z tymi samymi zdjęciami, ale innymi informacjami na temat obiektu?
· Czy dane kontaktowe zgadzają się z tymi, które możesz wyszukać na innych stronach oferujących noclegi?
· Czy można skontaktować się z obiektem np. dzwoniąc na wskazany numer telefonu?
· Czy miejsce, które chcesz zarezerwować ma dostępne różne formy płatności – np. płatność na miejscu, zaliczka, płatność gotówką itd.?
· Czy rezerwację można zmienić lub odwołać?
· Czy obiekt kontaktuje się z Tobą nie przez stronę rezerwacyjną, a komunikatory internetowe?
· Czy podczas rezerwacji obiekt wymaga przesłania skanu dokumentu? Czy jest to zgodne z prawem państwa, do którego planujesz wyjazd?
Dlaczego dokładna weryfikacja jest tak ważna? W kontekście używania serwisów i platform rezerwacyjnych do najczęstszych oszustw należą:
· Fałszywe oferty i obiekty noclegowe: oszuści mogą tworzyć fałszywe oferty na stronach rezerwacyjnych, prezentując nierzetelne informacje na temat obiektu lub oferując niższe ceny, aby przyciągnąć klientów. Następnie proszą o płatność poza oficjalną platformą, co może prowadzić do utraty pieniędzy, a rezerwacja za którą „rzekomo” zapłaciliśmy, nie istnieje.
· Fałszywe wiadomości (tzw. phishing) wysyłane pocztą email, SMS-em lub za pośrednictwem komunikatorów): oszuści włamują się na konta obiektów lub tworzą inne, fałszywe. Następnie podszywają pod obsługę hotelu (lub innego miejsca noclegowego) i przesyłają wiadomości, które najczęściej zawierają linki do płatności internetowych i mogą przypominać prawdziwą korespondencję z daną firmą.
· Nieprawdziwe recenzje: niektórzy oszuści mogą manipulować recenzjami, aby sprawić, że ich obiekt wydaje się bardziej atrakcyjny niż jest naprawdę. Fałszywe recenzje mogą wprowadzić klientów w błąd, co do jakości usług, a nawet co do istnienia obiektu.
Jak się chronić?
· Uważaj na reklamy i propozycje wyjątkowych okazji. Zawsze sprawdzaj w pasku przeglądarki adres strony, na jaką zostałaś/-eś przeniesiona/y.
· Jeżeli korzystasz z serwisu rezerwacyjnego, z dużą ostrożnością traktuj linki, które możesz otrzymać od hotelu, zwłaszcza, gdy wymagają płatności lub zaktualizowania danych karty płatniczej.
· Nie lekceważ powiadomień i ostrzeżeń, jakie pojawiają się w aplikacji serwisów rezerwacyjnych. Zapoznaj się z ich treścią, a jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z obsługą.
· Uważaj na wiadomości, które są „pilne” i ponaglają do podjęcia określonych działań. Właśnie w taki sposób oszuści wywierają presję i próbują nas oszukać.
· Zawsze zwracaj uwagę na sposób dokonywania płatności za swoją rezerwację. W wielu przypadkach odbywa się ona na miejscu, przy zameldowaniu. Sprawdź informacje na stronie hotelu i jeśli coś przebiega inaczej niż w opisie, skontaktuj się z serwisem.
· Upewnij się, czy i w jaki sposób możesz anulować rezerwację a także, czy nie ma żadnych dodatkowych ukrytych opłat.
· Zawsze dokładnie czytaj powiadomienia, jakie otrzymujesz ze swojego banku, zwłaszcza gdy dotyczą przeprowadzenia określonej transakcji. Dokładnie sprawdzaj też kwotę, na jaką dokonujesz płatności – również w momencie potwierdzania (np. poprzez wiadomość SMS). Jeśli otrzymasz powiadomienie o transakcji, która nie została przez ciebie zlecona, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem.
· Rozważ korzystanie z wirtualnych kart jednorazowych, przedpłaconych lub portfeli wirtualnych.
· Jeśli otrzymasz wiadomość, która budzi wątpliwości, zgłoś sprawę do administracji serwisu lub bezpośrednio do właściciela obiektu. Dzięki temu ochronisz nie tylko siebie, ale również innych klientów.
· Jeśli padniesz ofiarą oszustwa i zauważysz, że z Twojego konta zniknęły pieniądze, natychmiast powiadom bank i dowiedz się, czy jest możliwość cofnięcia operacji.
· Wszystkie incydenty związane z bezpieczeństwem online, zgłaszaj do zespołu CERT Polska.