Według danych Głównego Urzędu Statystycznego za 2023 r., aż 81,1% przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 249 pracowników wykorzystywało w swojej działalności media społecznościowe. Co ciekawe, trzy czwarte korzystało z nich w celach budowania wizerunku lub marketingu produktów, a ponad połowa (57,7%) do rekrutacji pracowników[2].
Należy jednak pamiętać, że media społecznościowe nie są tylko źródłem korzyści. Mogą także stanowić poważne zagrożenie, zarówno dla indywidualnych użytkowników jak i dla każdej organizacji. Kradzież tożsamości na platformach takich jak Instagram czy X jest coraz powszechniejsza, a cyberprzestępcy wykorzystują tak zdobyte dane do kolejnych oszustw. Przejęcia profili i kradzieże haseł również są realnym zagrożeniem. Dlatego szczególnie ważne jest zadbanie o bezpieczeństwo zarówno firmowych, jak i prywatnych kont w mediach społecznościowych.
Korzystanie z profilu organizacji w mediach społecznościowych
Korzystając z profili organizacji, należy zadbać o bezpieczeństwo konta. Wykorzystanie wyłącznie urządzeń służbowych, włączenie dwuskładnikowego uwierzytelniania oraz regularna aktualizacja aplikacji (jeśli to za ich pośrednictwem jest prowadzone konto na mediach społecznościowych) to przykłady podstawowej ochrony jaka powinna zostać zapewniona przez pracownika i pracodawcę.
Wskazówki, jak zadbać o bezpieczeństwo profilu organizacji w mediach społecznościowych.
- 1. Polityki i procedury. Opracuj i wprowadź przejrzystą polityke dotyczącą korzystania z mediów społecznościowych przez pracowników. Polityka ta powinna określać zasady dotyczące prywatności, bezpieczeństwa informacji oraz reprezentowania firmy w sieci, a także zawierać informacje na temat dobrych praktyk oraz obejmować informacje z zakresu zgłaszania incydentów.
- 2. Zarządzanie dostępem. Dostęp do oficjalnych kont firmowych w mediach społecznościowych powinny mieć tylko osoby do tego wyznaczone. Stosuj zasady minimalizacji uprawnień i regularnie przeglądaj listę osób mających dostęp do profili. Wiele osób obsługuje profile z prywatnych urządzeń – łącząc swoje konta prywatne z firmowymi, dlatego należy wprowadź działania, działań, które zniwelują zagrożenie przejęcia konta.
- 3. Uwierzytelnianie i autoryzacja. Bezpieczeństwo kont i instytucji nie może istnieć bez silnych haseł, PIN-ów do zabezpieczenia urządzeń mobilnych, korzystania z biometrii (jeśli jest taka możliwość), czy dwuskładnikowego uwierzytelniania (2FA). Wprowadź zasady bezpiecznego logowania.
- 4. Monitorowanie i reagowanie. Wyznacz osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo kont firmowych w mediach społecznościowych. Monitorowanie aktywności na profilach może być pomocne w celu szybkiego wykrywania nieprawidłowości, nieautoryzowanych działań czy prób włamań.
- 5. Ochrona danych osobowych i troska o wizerunek podmiotu. Zadbaj o to, aby w ramach działań na mediach społecznościowych nie ujawniano danych osobowych pracowników ani klientów. Jest to szczególnie ważne zarówno ze względu na ochronę danych jak i wizerunku.
- 6. Budowanie świadomości cyberzagrożeń. Zapewnij regularne szkolenia z bezpieczeństwa w mediach społecznościowych. Pracownicy powinni być świadomi zagrożeń takich jak phishing, ataki z wykorzystaniem szkodliwego oprogramowania czy szerokorozumiane ataki socjotechniczne wraz z opisem jakie konsekwencje mogą wynikać z nieostrożnego korzystania z kont firmowych.
Zarządzanie bezpieczeństwem kont w mediach społecznościowych wymaga podejścia, które uwzględnia zarówno techniczne aspekty bezpieczeństwa, jak i odpowiednie polityki i edukację pracowników. Dbałość o te kwestie może znacząco zminimalizować ryzyko cyberataków i utraty reputacji firmy. Bezpieczeństwo profili w social mediach jest wspólną odpowiedzialnością pracowników i pracodawców.
[1] Raport „Przewodnik Po Social Media w Polsce, wyd. II, rozsz., 2023”, IAB, https://www.iab.org.pl/baza-wiedzy/przewodnik-po-social-media-w-polsce-2023/ [dostęp: 20.06.2024r.]
[2] Raport "Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 roku", GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2023-roku,2,13.html [dostęp: 27.08.2024r.]
Projekt finansowany ze środków Ministra Cyfryzacji.
- Artykuł wyraża jedynie poglądy autorów i nie może być utożsamiany z oficjalnym stanowiskiem Ministra Cyfryzacji.