Rosnąca popularność takich platform przyciąga również oszustów, którzy mogą próbować wyłudzić nasze pieniądze lub dane osobowe. Zwłaszcza teraz, w okresie ferii zimowych, gdy szukamy wyjątkowych okazji, warto zachować czujność, by nie dać się oszukać.
Jak działają oszuści na platformach służących do rezerwacji noclegów?
Oszuści potrafią działać bardzo sprytnie, wykorzystując różne metody, w tym socjotechniki. Ich celem jest zdobycie Twoich danych lub pieniędzy, a jednymi z najczęstszych praktyk są:
-
1. Fałszywe oferty i nieistniejące obiekty
Oszuści tworzą ogłoszenia, które wyglądają na wiarygodne – atrakcyjne zdjęcia, niskie ceny, świetne lokalizacje. Problem pojawia się, gdy proszą o płatność poza dedykowanym serwisem lub aplikacją rezerwacyjną – prawdopodobnie ten nocleg nie istnieje, a pieniądze które przekażesz jako zaliczkę lub opłatę, trafią w ich ręce.
-
2. Phishing, czyli fałszywe wiadomości
Oszuści podszywają się pod obsługę hotelu lub serwis rezerwacyjny, przesyłając linki do rzekomych płatności poprzez e-maile, SMS-y czy wiadomości w komunikatorach. Są to zazwyczaj informacje dotyczące rzekomych problemów z rezerwacją, koniecznością potwierdzenia danych lub inne wymagające natychmiastowych działań instrukcje. Uwaga – to może być oszustwo, a linki przesłane klientom w wiadomości, prowadzą na fałszywe strony, które mają za zadanie wyłudzić dane logowania lub dane karty płatniczej.
-
3. Nieprawdziwe recenzje
Opinie o obiektach mogą być zmanipulowane (np. same pozytywne komentarze wystawione w jednym lub zbliżonym czasie), co wprowadza w błąd co do rzeczywistej jakości usług. Zwracajmy uwagę by historia komentarzy i recenzji była najlepiej znacząco dłuższa niż kilka dni.
Jak zabezpieczyć się przed oszustwami?
Zachowanie zdrowego rozsądku i kilka prostych zasad mogą uchronić Cię przed przykrymi niespodziankami. Sprawdź, co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustów.
-
1. Dokładnie weryfikuj linki i strony internetowe
Zawsze sprawdzaj, czy strona, na której się znajdujesz, to oficjalna witryna obiektu lub serwisu rezerwacyjnego. Aby to zrobić, zwróć uwagę, czy adres strony nie zawiera błędów, dodatkowych wyrazów czy znaków. Jeśli otrzymasz wiadomość z linkiem, sprawdź, dokąd on prowadzi. Fałszywe strony często mają nietypowe adresy URL lub literówki w nazwie.
-
2. Sprawdź wiarygodność rezerwowanego hotelu, pensjonatu czy kwatery
Nie ufaj ślepo ofertom reklamowym – sprawdzaj recenzje na różnych stronach i krytycznie zwracaj uwagę na te, które wyglądają na zbyt piękne, by mogły być prawdziwe. Jeśli oferta jest podejrzanie tania, również może być próbą oszustwa.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, skontaktuj się bezpośrednio z obiektem, który chcesz zarezerwować dzwoniąc pod numer dostępny na oficjalnej stronie lub w serwisie rezerwacyjnym. Jednak płatności dokonuj tylko w dedykowanej platformie lub na miejscu.
-
3. Zwracaj uwagę na sposób płatności
Bezpieczne platformy do rezerwacji oferują różne formy płatności np. opłaty na miejscu, zaliczki lub pełne płatności przez systemy i bramki płatności. Nie wysyłaj pieniędzy na prywatne konto podane w wiadomości e-mail, SMS lub za pośrednictwem komunikatora.
-
4. Nie działaj w pośpiechu
Wiadomości z pilnymi komunikatami np. „Rezerwacja zostanie anulowana, jeśli natychmiast nie zapłacisz!” i linkiem do płatności to często próby wyłudzenia. Zamiast działać pod wpływem emocji i presji czasu, sprawdź sytuację bezpośrednio na stronie serwisu lub w aplikacji. Nie podejmuj działań w pośpiechu.
-
5. Korzystaj z bezpiecznych metod płatności
-
Zapoznaj się z poradami dotyczącymi bezpieczeństwa płatności online.
-
Rozważ użycie wirtualnych kart jednorazowych, przedpłaconych lub portfeli cyfrowych. Te rozwiązania minimalizują ryzyko kradzieży danych. Pamiętaj, że płacąc kartą płatniczą, w przypadku oszustwa możesz skorzystać z funkcji chargeback.
-
6. Dokładnie sprawdzaj powiadomienia z aplikacji bankowej
Jeśli decydujesz się na płatność online, czytaj dokładnie wszystkie wiadomości ze swojego banku dotyczące transakcji. Zwracaj uwagę na kwoty i czego dokładnie dotyczy aktywność, którą zamierzasz potwierdzić Jeśli zauważysz coś podejrzanego, przerwij transakcję i natychmiast skontaktuj się z bankiem, w celu zgłoszenia wątpliwości i ewentualnej zmiany hasła.