- Cyberprzestępcy kontaktują się z Tobą w wybrany przez siebie sposób (np. poprzez email, sms czy rozmowę telefoniczną) i informują Cię o podejrzanych działaniach na Twoim koncie np. zmyślonej transakcji, zablokowanym rachunku, zaległościac na koncie lub zachęcają Cię do zainwestowania w kryptowaluty lub zakupu aukcji na giełdzie.
- Podczas rozmowy/kontaktu nakłaniają Cię do podjęcia szybkich działań, które według nich, mogą uchronić Cię przed utratą danych lub środków finansowych.
- W przypadku wiadomości email lub sms oszuści przesyłają fałszywe linki, które po kliknięciu przekierowują na stronę, gdzie po wprowadzeniu przez Ciebie danych logowania, przestępcy przechwytują Twoje konto.
- Cyberoszuści mogą również wysłać link, za pomocą którego ściągniesz szkodliwe oprogramowanie na swoje urządzenie, co może prowadzić do utraty nad nim kontroli.
- Podczas rozmowy telefonicznej oszuści mogą nakłaniać do zainstalowania aplikacji, która umożliwi im zdalny dostęp do Twojego urządzenia, zachęcać byś przesłała/-ł pieniądze na specjalne konto bezpieczeństwa (które w rzeczywistości należy do nich) lub próbować wyciągnąć od Ciebie kody BLIK.
- Zdarza się, że przestępcy próbują wyłudzić różne poufne dane, również dane kart płatniczych.
- Podczas kontaktu z Tobą zapewniają, że wszystkie działania są bezpieczne, przestrzegają przed oszustwami, a co najważniejsze nakłaniają Cię do podejmowania działań pod presją czasu.
- Najważniejsze to zasada ograniczonego zaufania – nie klikaj w linki, wiadomości, załączniki, które budzą w Tobie jakiekolwiek wątpliwości. Nie daj się nabrać na wiadomości, które wymagają od Ciebie szybkiego podjęcia decyzji i działania.
- Zawsze weryfikuj nadawcę wiadomości – sprawdzaj adres email, z którego przyszła wiadomość – jeśli masz wątpliwości czy to Twój bank lub inny usługodawca – zadzwoń na oficjalną infolinię i zweryfikuj to. Podobnie zachowaj się, gdy ktoś zadzwoni do Ciebie i będzie się przedstawiał jako Twój bank lub otrzymasz podejrzaną wiadomość sms.
- Pamiętaj o aktualizowaniu swoich urządzeń, a także o korzystaniu z oprogramowania antywirusowego, które może Cię ustrzec przed utratą danych lub środków finansowych. Jeśli to możliwe, włączajusługę firewall’a.
- Korzystaj z aplikacji i oprogramowania tylko z legalnych źródeł – pobierając je z różnych, niezaufanych miejsc w sieci, możesz ściągnąć szkodliwe oprogramowanie, a tym samym utracić kontrolę nad urządzeniem.
- Jeśli ktoś namawia Cię do zainstalowania jakiejkolwiek aplikacji czy oprogramowania podczas rozmowy telefonicznej lub wysyła link w mailu – nie rób tego.
- Jeśli zdecydujesz się zrobić przelew – zwróć uwagę czy dana strona jest prawdziwa – jeśli budzi jakiekolwiek wątpliwości, zrezygnuj z transakcji.
Warto wiedzieć
Jeśli natrafisz w sieci na oszustwa lub padłeś ich ofiarą, zgłoś sprawę do swojego banku i na policję, a także do CERT Polska.
Więcej na temat oszustw internetowych dowiesz się z naszej strony internetowej w zakładce Baza wiedzy.