Aktualności

Oszustwa związane z pomocą techniczną to problem, który często dotyka klientów banków, operatorów telekomunikacyjnych, firm sprzedających oprogramowanie czy instytucje zaufania publicznego. Otrzymujesz telefon, że wystąpił problem z Twoim komputerem, nastąpiła blokada środków na koncie albo masz nieuregulowane płatności w urzędzie skarbowym. Często za tymi telefonami stoją oszuści chcący wyłudzić pieniądze, dane osobowe lub dostęp do Twojego urządzenia.

 


Jaki jest schemat działania oszustów?
 

 

Przestępca w rozmowie telefonicznej może podawać się za:

 

????  przedstawiciela producenta oprogramowania lub firmy komputerowej i informuje o rzekomych problemach z Twoim urządzeniem np. wykryciu wirusa. Oferuje pomoc, w ramach której prosi Cię o zainstalowanie aplikacji umożliwiającej mu zdalny dostęp do Twojego komputera i usunięcie szkodliwych plików.  Jeśli mu to umożliwisz może zainstalować na Twoim urządzeniu złośliwe oprogramowanie, oprogramowanie wymuszające okup lub inne niechciane programy, które mogą wykraść Twoje dane lub uszkodzić urządzenie. Oszuści mogą także obciążyć Cię opłatą za fikcyjną usługę, proponować wykupienie subskrypcji lub innych rzekomych zabezpieczeń Twojego urządzenia.

 

????  pracownika obsługi technicznej banku. Żeby uwiarygodnić rozmowę oszust powołuje się na względy bezpieczeństwa i informuje Cię o włamaniu na konto lub nietypowej, podejrzanej transakcji. Następnie prosi o potwierdzenie tożsamości i udzielenie odpowiedzi na dodatkowe pytania w celu weryfikacji. Oszuści rejestrują wszystkie odpowiedzi i gromadzą informacje na Twój temat, co może im ułatwić w  kradzieży tożsamości.

W ramach „pomocy technicznej” mogą nakłaniać Cię do podania poufnych danych do bankowości elektronicznej oraz zainstalowania na Twoim urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji. W ten sposób uzyskują dostęp do konta i mogą np. generować kody BLIK i wypłacać pieniądze w bankomacie, zmieniać sposób autoryzacji czy dokonywać innych transakcji płatniczych.

 

????portal w którym masz swoje konto internetowe. Rzekomy pracownik pomocy technicznej informuje Cię, że Twoje konto zostało przejęte lub zablokowane. Żeby je odzyskać, musisz podać swoje dane logowania do konta (nazwę użytkownika i hasło). Jeśli to zrobisz, oszust może przejąć Twoje konto i żądać okupu (opłaty) za jego odblokowanie.

 

????pod markę i logo popularnych przeglądarek internetowych lub popularnych programów, z których korzystasz. Oszust w rozmowie telefoniczniej wywiera presję na Tobie, by zapłacić za instalację, naprawę czy aktualizację wyszukiwarki lub oprogramowania.

 

 

W rozmowach telefonicznych oszuści wykorzystują element zaskoczenia rozmówcy i nakłaniają do podjęcia natychmiastowej reakcji. Manipulują tak, by wykonywał wskazane przez nich instrukcje i polecenia. Mogą także próbować zastraszyć ofiarę, po to by działała w pośpiechu i nieracjonalnie. W ten sposób zmuszają  ją do podjęcia nieprzemyślanych działań co w konsekwencji prowadzi do wyłudzenia danych bądź kradzieży pieniędzy.

 


Jak się chronić przed oszustwem na „pomoc techniczną?”
 

 

Oto kilka wskazówek:

 

  • ???? Jeśli dzwoni do Ciebie „dział pomocy technicznej” i twierdzi, że masz problem z komputerem, natychmiast się rozłącz. Połączenie, którego się nie spodziewasz, to oszustwo - nawet jeśli numer wygląda na prawdziwy. Oszuści wykorzystują fałszywe dane identyfikacyjne dzwoniącego, podszywając się pod lokalne firmy lub zaufane przedsiębiorstwa.
  •  
  • ???? Nigdy nie podawaj danych dostępowych do swojego urządzenia i pod żadnym pozorem nie udostępniaj zdalnego dostępu do komputera osobie, której nie znasz i od której nie oczekujesz kontaktu.
  •  
  • ???? Nigdy nie podawaj poufnych danych osobowych czy finansowych dzwoniącym do Ciebie administratorom platformom czy serwisów oferując wsparcie techniczne. Jeśli sam nie poprosisz o taką pomoc to, nikt nie zadzwoni do Ciebie z taką ofertą.
  •  
  • ???? Pobieraj oprogramowanie tylko z oficjalnych serwisów/sklepów internetowych.
  •  
  • ????Jeśli masz podejrzenia co do bezpieczeństwa twojego urządzenia lub oprogramowania skontaktuj się bezpośrednio z firmą/producentem oprogramowania zabezpieczającego.
  •  
  • ???? Kontaktując się użyj danych (numeru telefonu, adresu e-mail) podanych na oficjalnej stronie producenta bądź zamieszczonych na dowodzie zakupu lub na opakowaniu produktu.
  •  
  • ???? Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania, o które prosi Cię dzwoniący.
  •  
  • ???? Jeśli treść rozmowy wyda Ci się podejrzana, rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku/serwisu/firmy, od której posiadasz oprogramowanie w celu potwierdzenia prawdziwości takiej rozmowy.
  •  
  • ???? Uważaj na wyskakujące okienka z komunikatem o konieczności skontaktowania się z działem pomocy technicznej. Niektóre tego typu komunikaty o problemach z komputerem są uzasadnione, ale nigdy nie dzwoń pod numer ani nie klikaj w link, który pojawia się w komunikacie ostrzegającym o problemie z komputerem.
  •  
  • ???? Nigdy nie działa pod wpływem emocji – zanim podejmiesz decyzję, zastanów się dwa razy i przemyśl całą sytuację.

 

 

 

Kampania #CyberScams realizowana we współpracyc z Europejskim Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3) Europolu, Europejską Federacją Bankową