Na czym polega oszustwo SIM swapping?
W tym oszustwie przestępca kontaktuje się telefonicznie z operatorem sieci komórkowej podając się za abonenta jego sieci i prosi o przeniesienie numeru telefonu komórkowego na kartę SIM, która jest pod jego kontrolą.
W jaki sposób najczęściej dochodzi do SIM swappingu?
Na początku oszuści wybierają ofiarę i szukają w internecie (najczęściej w mediach społecznościowych) informacji na jej temat. Następnie podszywają się pod nią i kontaktują się z działem obsługi klienta operatora sieci komórkowej, z prośbą o wyrobienie nowej karty SIM. Przestępcy często tłumaczą się kradzieżą lub utratą telefonu, a dzięki informacjom zebranym w sieci na temat swojej ofiary, pozytywnie przechodzą różne etapy weryfikacji, co umożliwia im przeniesienie numeru na kartę kontrolowaną przez nich lub uzyskanie nowej karty, przesłanej im na fałszywy adres.
Po otrzymaniu dostępu do numeru telefonu swojej ofiary, przestępca może podejmować różne aktywności w jej imieniu, w tym działania na kontach bankowych, serwisach społecznościowych.
Czy moja karta została przechwycona?
Najważniejsze sygnały, które mogą świadczyć o tym, że ktoś przejął Twoją kartę SIM to:
- brak połączeń i smsów – nie otrzymujesz żadnych połączeń ani wiadomości SMS, nie możesz też sam dzwonić lub pisać do wybranych przez siebie osób,
- podejrzana aktywność na profilach w mediach społecznościowych lub na Twoim koncie w banku (np. poprzez powiadomienia email),
- brak dostępu do wybranych usług (np. brak możliwości zalogowania się do mediów społecznościowych).
! ! Jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia, że padłeś ofiarą SIM swappingu, działaj szybko i zdecydowanie.
- Skontaktuj się z operatorem sieci komórkowej z której korzystasz i sprawdź, czy nikt wcześniej nie kontaktował się z nim w Twoim imieniu w celu wyrobienia nowej karty SIM.
- Zgłoś sprawę do swojego banku a także do administratorów serwisów i usług, z jakich korzystasz.
- Z zaufanego urządzenia zaloguj się na wszystkie konta, które masz w jakikolwiek sposób powiązane z Twoim numerem telefonu. Jeśli to możliwie, skorzystaj z opcji „wyloguj się ze wszystkich aktywnych sesji.”
- Jeśli masz włączoną dwuetapową weryfikację powiązaną ze swoim numerem telefonu – szybko wyłącz tę usługę.
- Zmień hasła do wszystkich kont.
- Zgłoś sprawę na policję.
Kampania #CyberScams realizowana we współpracyc z Europejskim Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3) Europolu, Europejską Federacją Bankową