Baza wiedzy

Chroń się przed oszustwami wakacyjnymi!

Rozpoczynają się wakacje. Planując wypoczynek trzeba zwrócić uwagę nie tylko na bezpieczeństwo w związku z zagrożeniem COVID-19. Oszuści nie próżnują, a nieprawdziwe oferty i „super okazje” mogą okazać się bardzo kosztowne. Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Biuro dw. z Cyberprzestępczością Komendy Głównej Policji we współpracy z Europolem, ostrzegają przed nieuczciwymi ofertami internetowymi w przygotowanej kolejnej kampanii prewencyjnej.

 

Zbyt piękne, żeby było prawdziwe? To dlatego, że prawdopodobnie tak jest. Właśnie padłeś ofiarą oszustwa wakacyjnego. Od nieuczciwych lotów po nieistniejące miejsca zakwaterowania, oszustwa  wakacyjne to wielki biznes dla wyłudzaczy. Oszustwa najczęściej występują w czasie wakacji letnich oraz przed świętami Bożego Narodzenia. Urlopowicze muszą być tego świadomi. Oto kilka wskazówek, jak uniknąć oszustwa wakacyjnego.

 

Każdy cieszy się z  wolnego czasu, a każda chwila w roku jest dobra na zasłużony urlop, zarówno krótki jak i długi. W większości przypadków szukanie wymarzonego kierunku podróży i znalezienie dobrej oferty będzie prawdziwą i bezproblemową transakcją. Jeśli jednak dokonujesz rezerwacji online, jesteś narażony na ryzyko oszustw i potencjalnych przekrętów. Ta strona pomoże Ci zrozumieć ryzyko i chronić swoje finanse oraz oczekiwania:

 

 

CO TO JEST OSZUSTWO WAKACYJNE?

Oszustwo wakacyjne występuje, gdy płacisz biuru podróży, agencji lub podmiotowi prywatnemu za usługi wynajmu oferowane przez Internet, takie jak:

  • ► bilety transportu (samolot, pociąg, łódź itp.);
    • ► zakwaterowanie;
  • ► wynajem samochodów;
  • ► kompletne pakiety wakacyjne, zawierające wszystkie lub niektóre z powyższych;
  •  

i dowiadujesz się, że zarezerwowana usługa nie istnieje lub została opłacona nie z Twoich pieniędzy, ale ze skradzionej karty innej ofiary, co powoduje, że zakup jest nieważny.

 

Często przestępcy chcą Twoich pieniędzy. Jednak w wielu przypadkach oszustwo jest tylko częścią większego planu – przestępcy wykorzystają skradzione dane karty kredytowej do zakupu legalnych usług turystycznych, które następnie oferują Ci po niższej cenie.

 

 

JAKIE SĄ SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE?

 

Kontaktuje się z Tobą agent biura podróży lub firma, z którą nigdy wcześniej nie rozmawiałeś, oferując Ci wakacje po bardzo niskiej cenie.

Oszuści używają fałszywych reklam internetowych, fikcyjnych rozmów dotyczących sprzedaży, e-maili, SMS-ów i komunikatorów, oferując niewiarygodnie niskie stawki, aby skusić Cię do rezerwacji wakacji lub zakupu usługi. Jeśli cena jest zbyt dobra, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie taka jest.

 

Strona wygląda podejrzanie jeśli:
  • ► Jest tylko kilka szczegółów i zdjęć nieruchomości lub hotelu;
  • ► Recenzje online nie są korzystne lub wcale nie istnieją.
  •  

 

Jesteś proszony o zapłatę gotówką, przelewem bankowym, np. MoneyWise lub Western Union, a nawet wirtualną walutą, taką jak Bitcoiny.

Te metody płatności są trudne do wyśledzenia i nie podlegają zwrotowi (pamiętaj: przestępcy zarabiają na danych ze skradzionych kart innych ofiar i możesz być częścią tego planu).

 
Jesteś namawiany do szybkiej zapłaty

czyli oszust ostrzega Cię, że nieruchomość zostanie wynajęta komuś innemu lub umowa nie zostanie zawarta, o ile nie zapłacisz natychmiast. Przestępcy mogą również twierdzić, że możesz skorzystać ze zniżki za szybką płatność.

 

JAK SIĘ ZABEZPIECZYĆ?

 
Nie odpowiadaj na niespodziewane e-maile, SMS-y, wiadomości w komunikatorach, mediach społecznościowych lub telefony z ofertami wakacyjnymi.

Linki i załączniki w wiadomościach e-mail mogą prowadzić do złośliwych stron internetowych lub zawierać wirusy zarażające urządzenie.

  •  
  • Zarezerwuj wakacje bezpośrednio w linii lotniczej, hotelu, lub przez renomowanego agenta / organizatora wycieczek.
  •  
  • Przeprowadź dokładne rozeznanie w internecie aby upewnić się, że firma jest legalna
    • ► Poszukaj logo IATA na stronie internetowej firmy;
    • ► Sprawdź, czy strona internetowa korzysta z bezpiecznego systemu płatności i bezpiecznego protokołu komunikacyjnego (https) do procedury rezerwacji;
    • ► Sprawdź opinie. Ludzie mogli zamieszczać swoje doświadczenia, ostrzegając innych;
    • ► Zwróć szczególną uwagę na nazwę i domenę witryny. Niewielkie zmiany w nazwie lub domenie przypominającej znaną markę mogą skierować Cię do zupełnie innej firmy;
    • ► Sprawdź, czy strona internetowa oferuje pełne dane kontaktowe. Numer telefonu stacjonarnego, adres pocztowy i wszelkie inne informacje, które ułatwiłyby Ci kontakt, gdyby coś poszło nie tak;
    • ► Sprawdź, czy strona internetowa oferuje regulamin, zasady zwrotu pieniędzy i politykę prywatności. Przed udostępnieniem jakichkolwiek danych osobom trzecim upewnij się, że uzyskano Twoją zgodę.
  •  
  • Zachowaj ostrożność przy zakupie biletów lotniczych ze stron internetowych, które sprzedają inne usługi, takie jak samochody i domy wakacyjne.

Możesz sprawdzić, czy lot istnieje, odwiedzając stronę internetową danej linii lotniczej.

 
Masz do czynienia bezpośrednio z właścicielem nieruchomości lub agentem prywatnym? Bądź czujny!

 

  • ► Poproś o dodatkowe zdjęcia i zadaj pytania dotyczące rezerwacji, pokoju, połączenia Wi-Fi, lokalizacji i obszaru;

    • ► ​Nie rezerwuj w witrynach, które nie mają ikony kłódki (https) na pasku adresu;

    • ► ​Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli zostaniesz poproszony o dokonanie płatności przelewem bankowym lub gotówką; zawsze płać kartą, aby zakup był chroniony, lub skorzystaj z bezpiecznej strony płatniczej, takiej jak PayPal.

 

PO ZAKUPIE,
  • ► sprawdź, czy otrzymałeś niezbędne bilety elektroniczne lub dokumenty rezerwacji;
  • ► przejrzyj swoje dane osobowe, daty, dane hotelu oraz numery i godziny lotów;
  • ► spróbuj potwierdzić bezpośrednio z linią lotniczą, wypożyczalnią samochodów lub hotelem, że rezerwacja została dokonana.

 

 

Źródło:  Europol, https://www.europol.europa.eu/2good2btrue

Co powinieneś zrobić, jeśli zostałeś oszukany lub zauważyłeś próbę oszustwa? Agencje ochrony konsumentów na całym świecie starają się zwalczać oszustwa związane także z koronawirusem. Wiele z tych oszustw jest transgranicznych. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów z zagraniczną firmą pomoc można uzyskać w  Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Europejskim Centrum Konsumenckim. ECK współpracuje z siecią CPC-Net (Consumer Protection Cooperation Network), do której zostają przekazywane wszelkie informuje o stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przez zagranicznych przedsiębiorców.