Rozpoczynają się wakacje. Planując wypoczynek trzeba zwrócić uwagę nie tylko na bezpieczeństwo w związku z zagrożeniem COVID-19. Oszuści nie próżnują, a nieprawdziwe oferty i „super okazje” mogą okazać się bardzo kosztowne. Biuro dw. z Cyberprzestępczością Komendy Głównej Policji oraz NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa) we współpracy z Europolem, ostrzegają przed nieuczciwymi ofertami internetowymi w przygotowanej kolejnej kampanii prewencyjnej.
CO TO JEST OSZUSTWO BILETOWE?
Oszustwo biletowe ma miejsce wtedy, kiedy kupujesz bilety online ze strony internetowej lub od agenta na dowolne wydarzenie, na które wymagany jest biletu wstępu, na koncert muzyczny lub festiwal, wydarzenie sportowe, takie jak mecz piłki nożnej lub występ na żywo, ale bilety albo nie docierają, albo okazują się fałszywe lub skradzione.
JAKIE SĄ ZNAKI OSTRZEGAWCZE?
Reklamowane bilety są albo wyprzedane na stronie oficjalnych sprzedawców, albo oficjalnie jeszcze nie trafiły do sprzedaży, ale znajdujesz witrynę, która twierdzi, że bilety są dostępne.
W niektórych przypadkach promowane wydarzenie nawet nie istnieje.
Adres strony internetowej jest bardzo podobny do legalnej strony internetowej sprzedaży biletów.
Oszuści tworzą własne fałszywe firmy zajmujące się sprzedażą biletów; ich strony internetowe są łatwe do wykonania i wyglądają autentycznie. Jednak zdradzają je: adres internetowy zaczynający się od http (zamiast https) oraz brak zamkniętej kłódki w pasku adresu. Przy czym obecność kłódki i skrótu „https” nie gwarantują autentyczności strony.
Witryna jest reklamowana za pośrednictwem poczty e-mail lub mediów społecznościowych, oferując możliwość zakupu biletów na popularne wydarzenie.
Może to być forma phishingu; oszuści wykorzystują ogromne zapotrzebowanie na najpopularniejsze wydarzenia.
Ograniczone dane kontaktowe wyświetlane w witrynie, z której kupujesz bilety.
Powinien znajdować się tam numer telefonu stacjonarnego i dokładny adres pocztowy.
JAK SIĘ CHRONIĆ?
Zastanów się dwa razy, zanim klikniesz w link przesłany w e-mailu, komunikatorze lub mediach społecznościowych, w którym oferowane są bilety,
ponieważ mogą przekierować Cię na fałszywą stronę lub zainfekować urządzenie złośliwym oprogramowaniem.
Kupuj bilety tylko w kasie klubu, u organizatora, u oficjalnego agenta lub w znanej i renomowanej witrynie wymiany biletów.
Sprzedawcy zwykle informują Cię o innych legalnych punktach sprzedaży. Zawsze kontaktuj się z nimi osobiście lub sprawdź w Internecie, czy masz do czynienia z autoryzowanym sprzedawcą.
Sprawdź politykę zwrotów sprzedawcy i zawsze zachowaj paragon do czasu wydarzenia.
Przeprowadź rozeznanie, aby upewnić się, że firma jest legalna:
- ► Sprawdź, czy strona korzysta z bezpiecznego systemu płatności i bezpiecznego protokołu komunikacyjnego (https);
- ► Sprawdź recenzje. Ludzie mogli opisywać swoje doświadczenia, ostrzegając innych. Lub może nie być w ogóle recenzji;
- ► Zwróć szczególną uwagę na nazwę i domenę witryny. Niewielkie zmiany w nazwie lub domenie przypominającej znaną markę mogą skierować Cię do zupełnie innej firmy;
- ► Sprawdź, czy witryna ma pełne dane kontaktowe. Numer telefonu stacjonarnego, adres pocztowy i wszelkie inne informacje, które ułatwiłyby Ci kontakt, gdyby coś poszło nie tak. Jeśli witryna ma stronę „Skontaktuj się z nami”, ale oferuje tylko formularz do wypełnienia, może to wskazywać na fałszywą stronę internetową;
-
► Sprawdź, czy strona internetowa oferuje regulamin, zasady zwrotu pieniędzy i politykę prywatności. Przed udostępnieniem jakichkolwiek danych osobom trzecim upewnij się, że uzyskano Twoją zgodę.
Jeśli kupujesz bilety na mecz piłki nożnej, pamiętaj, że w większości przypadków odsprzedawanie biletów jest nielegalne.
Zapłać za bilety kartą, jeśli możesz -
Zapewni to większą ochronę w stosunku do innych metod płatności, takich jak karta debetowa, gotówka lub usługi przelewów pieniężnych.
-
-
-
Jeśli zdecydujesz się kupić bilety od osoby prywatnej,
- nigdy nie przelewaj pieniędzy bezpośrednio na jej konto bankowe, ale skorzystaj z bezpiecznej witryny płatniczej, takiej jak PayPal.
-
Zachowaj zdrowy rozsądek
- przy wyszukiwaniu biletów na wydarzenie, na które już zostały oficjalnie wyprzedane lub które jeszcze oficjalnie nie trafiły do sprzedaży.
Źródło: Europol, https://www.europol.europa.eu/2good2btrue
Co powinieneś zrobić, jeśli zostałeś oszukany lub zauważyłeś próbę oszustwa? Agencje ochrony konsumentów na całym świecie starają się zwalczać oszustwa związane także z koronawirusem. Wiele z tych oszustw jest transgranicznych. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów z zagraniczną firmą pomoc można uzyskać w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Europejskim Centrum Konsumenckim. ECK współpracuje z siecią CPC-Net (Consumer Protection Cooperation Network), do której zostają przekazywane wszelkie informuje o stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przez zagranicznych przedsiębiorców.