Baza wiedzy

Bezpieczna sprzedaż - bezpieczny zysk. Porady dla firm e-commerce. Kampania #SellSafe

Pandemia COVID-19 sprawiła, że jeszcze więcej konsumentów zaczęło robić zakupy w Internecie. Dla firm trend ten stwarza zarówno wyzwania, jak i duże możliwości. Większa sprzedaż i większy ruch oznaczają większe przychody. Ale oznacza to również więcej oszustw, ponieważ przestępcy mają jeszcze więcej możliwości okradania konsumentów i sprzedawców. Jak więc powinni się przygotować detaliści aby lepiej identyfikować oszustwa na ich platformach i i jak ochronić firmy i klientów przed atakami cyberprzestępców.

Co mogę zrobić, aby chronić mój sklep internetowy przed cyberprzestępczością?

Ważne jest, aby porozmawiać ze swoim agentem rozliczeniowym odpowiedzialnym za zakupy i dostawcą strony internetowej. Wyjaśnią zagrożenia związane z cyberprzestępczością, a także podpowiedzą sposoby ich wykrywania i zapobiegania.

 

Podstawowe kroki w zakresie cyberbezpieczeństwa:

► regularne aktualizowanie oprogramowania,

►używanie silnych haseł,

►instalacja zapory i oprogramowania antywirusowego.

 

Ważne jest, aby serwis Twjego sklepu internetowego był regularnie aktualizowany, ponieważ starsze wersje oprogramowania zawierają luki w zabezpieczeniach, które są załatane w nowszych wersjach. Jeśli to możliwe, skorzystaj z usług profesjonalnego dostawcy usług IT, aby zapewnić bezpieczeństwo witryny. Może to pomóc w zapewnieniu maksymalnego bezpieczeństwa danych Twojej firmy, sklepu internetowego i klientów. Pamiętaj również o regularnej zmianie haseł i przestrzeganiu standardu haseł, który nie jest łatwy do złamania (na przykład użycie nazwy sklepu jako hasła nie jest dobrym pomysłem). Więcej o bezpiecznych hasłach.

 

Poznaj swoich klientów aby:

►zezwalać na płatności na podstawie faktur lub rozwiązań dotyczących przedpłaty,

►określić metody wysyłki.

 

Ponadto jeślli korzystasz z usług agenta rozliczeniowego może on doradzić dostępne narzędzia i opcje, które pomogą Ci zweryfikować klienta lub zapewnić ocenę ryzyka związanego z klientami kupującymi w Twoim sklepie i zapobiec oszustwom. Jest ich dużo, a im więcej z nich korzystasz, tym bezpieczniejsza będzie Twoja firma. W trybie online, podobnie jak offline, koszt wdrożenia dobrych metod zabezpieczeń może być wysoki; jednak często straty finansowe spowodowane oszustwami znacznie przewyższają korzyści wynikające z wydatków na metody i rozwiązania zapobiegające oszustwom. Pomyśl o tym w ten sposób: gdybyś miał fizyczny sklep, prawdopodobnie zainwestowałbyś w mocny zamek na drzwiach wejściowych, a także kłódkę, system alarmowy, kamery itd., przy czym każdy element oferuje wyższy poziom bezpieczeństwa. Po prostu zrób to samo w Internecie. Bądź na bieżąco z trendami oszustw w Twoim kraju i regionie.

Upewnij się, że Twoja firma funkcjonuje zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych (RODO). Poproś użytkowników o zgodę na gromadzenie danych. Przygotuj przejrzysty opis gromadzonych danych i sposobu ich przetwarzania.

 

Jeśli zatrudniasz pracowników:

Najlepszym rozwiązaniem jest profilaktyka dlatego:

►upewnij się, że Twoi pracownicy są świadomi zasad cyberbezpieczeństwa.

►zapewnij im szkolenia, materiały z zakresu cyberbezpieczeństwa w Twojej firmie

►zachęcaj ich do stosowania bezpiecznych nawyków (cyberhigieny) w celu ochrony danych firmy i konsumentów.

Więcej materiałów, z których można skorzystać znajdują się tutaj: https://bezpiecznymiesiac.pl/bm/baza-wiedzy 

Co mam zrobić, jeśli moja witryna handlowa / sklep internetowy zostanie zaatakowana?

►skontaktuj się z dostawcą witryny, aby odzyskać utracone dane. Jeśli to możliwe, zaangażuj wyspecjalizowaną firmę wsparcia IT.

►upewnij się, że masz przygotowany plan zarządzania incydentami. Upewnij się, że Twoja witryna i dane są regularnie archiwizowane na bezpiecznym serwerze lub w ramach usługi poza siedzibą firmy, aby można było je przywrócić (na przykład w przypadku ataku ransomware).

►w przypadku ataku ransomware odwiedź stronę No More Ransom, aby uzyskać więcej informacji.

►w przypadku jakiegokolwiek rodzaju ataku zawsze zbierz wszystkie możliwe informacje i zgłoś je policji krajowej .

 

Jako sprzedawca muszę chronić swoją firmę przed oszustwami. Co to znaczy?

Oszustwo to każde bezprawne lub kryminalne oszustwo, którego celem jest osiągnięcie korzyści finansowych lub osobistych przez oszusta. Istnieje wiele sposobów, które może wykorzystać przestępca aby  zaatakować Twoją firmę, np. włamując się do danych klientów, włamując się do witryny internetowej, udając prawdziwego klienta, ale używając skradzionych danych uwierzytelniających i metod płatności, takich jak skradzione dane karty płatniczej itp.

 

Oszustwa mogą wpłynąć na Twój biznes. Może to być:
  • ►utrata dochodów;
  • ►obciążenia zwrotne / spory posiadaczy kart;
  • ►utrata reputacji;
  • ►grzywny / kary za nieprzestrzeganie standardów branży detalicznej i przepisów dotyczących zapobiegania oszustwom i bezpieczeństwa danych.

Porozmawiaj z podmiotem przejmującym, aby upewnić się, że Twoja firma jest chroniona i spełnia wszystkie odpowiednie standardy i przepisy dotyczące płatności zapobiegających oszustwom. Podadzą ci więcej szczegółów na temat rodzajów oszustw, które mają wpływ na sprzedawców detalicznych, oraz rozwiązań, które powinieneś wprowadzić w celu zapobiegania.

 

Jakie są najczęstsze rodzaje oszustw w handlu elektronicznym?

  • ►Czyste oszustwo - gdy klient posiada wystarczające informacje, aby zweryfikować, że jest „prawdziwym” klientem, ale sprzedaż okazuje się fałszywa.
  • ►Phishing - gdy przestępca wyśle ​​e-maile rzekomo pochodzące od Ciebie, aby oszukać klientów, aby udostępnili swoje dane finansowe.
  • ►Podszywanie się - gdy przestępca tworzy witrynę internetową tak, aby wyglądała na Twoją, w celu przyjmowania płatności od niczego niepodejrzewających konsumentów.
  • ►Pranie brudnych pieniędzy - przestępca może zakupić w Twoim sklepie towary o dużej wartości, a następnie zwrócić je i poprosić o zwrot pieniędzy do innego źródła płatności, np. pierwotna sprzedaż może odbywać się na skradzionej karcie płatniczej, a zwrot na konto należące do przestępcy .
  • ►Przejęcie konta - gdy przestępca przejął konto prawdziwego klienta.
  • ►Nadużycie rabatu / zwrotu pieniędzy - przestępca wykorzysta skradzione kody rabatowe do zakupu przedmiotów po niższej cenie, które następnie sprzeda w innym miejscu po wyższej cenie

 

Korzystaj z pomocy

Zwróć się do firm eksperckich, jeśli chodzi o ubezpieczenie i ograniaczanie ryzyka

Jeśli natkniesz się na jakąkolwiek nielegalną działalność, skontaktuj się z policją.

 

Więcej wskazówek, jak chronić siebie i swoją firmę przed e-oszustami, znajdziesz na stronie internetowej Safe Sales,Safe Revenue.
Porady dotyczące bezpiecznych zakupów online można też znaleźć na stronie internetowej E-commerce: tips and adviceto avoid becoming a fraud victim

 

Zródło:

strona Europolu: https://www.europol.europa.eu/activities-services/public-awareness-and-prevention-guides/safe-sales-safe-revenue

strona Komendy Głównej Policji: https://policja.pl/pol/aktualnosci/195888,Jak-przechytrzyc-przestepcow-naduzywajacych-mozliwosci-zakupow-online-w-tym-sezo.html