Aktualności

#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior!

Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych.

Mając na uwadze, że październik jest Europejskim Miesiącem Bezpieczeństwa oraz, że Europejski Dzień Seniora przypada właśnie 20 października, wspólnie z Centralnym Biurem Zwalczanie Cyberprzestępczości oraz Warszawskim Instytutem Bankowości rozpoczynamy kampanię edukacyjną #Halo! Tu bezpieczny Senior. Kampania ma na celu podniesienie świadomości seniorów na tematy związane z różnego rodzaju oszustwami internetowymi, m.in. wyłudzanie danych wrażliwych (tzw. phishing), podszywanie się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing), a także uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Szczególną uwagę zwracać będziemy zwłaszcza na oszustwa telefoniczne m.in. metoda „na wnuczka” oraz liczne modyfikacje tego oszustwa.
 

Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np.:

➡ członka rodziny,

➡ policjanta/prokuratora,

➡ pracownika banku lub innej instytucji.

 

Będą próbować manipulować seniorem m.in. poprzez:

➡ wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze,

➡ wzbudzanie lęku i niepokoju np. mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje skraść pieniądze,

➡ prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie,

➡ wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu – aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy,

➡ nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze,

➡ poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.


Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presji czasu! Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności kto jest po drugiej stronie.

 

W ramach kampanii przygotowaliśmy specjalną ulotkę – „ściąga dla Seniora”, zawierającą najważniejsze informacje w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami, a zwłaszcza:

➡ kiedy zachować szczególną czujność;

➡ o czym warto zawsze pamiętać;

➡ co zrobić gdy już odbierze się telefon.

 

Ulotkę można pobrać z naszej strony, wydrukować i wręczyć naszym najbliższym seniorom. Spotkanie to doskonała okazja i pretekst, by porozmawiać z bliskimi na tematy związane z cyberbezpieczeństwem i wyjaśnić jakie techniki stosują przestępcy, by wyłudzić pieniądze lub dane poufne.

W ramach kampanii będziemy publikować artykuły skierowane do seniorów, w których przedstawimy najpopularniejsze rodzaje cyberprzestępstw a także sposoby jak im zapobiegać.

 

Do pobrania:
 plakat 

ulotka
 

Wykaz wszystkich artykułów opublikowanych w ramach kampanii #Halo! Tu cyberbezpieczny - przejdź do strony. 
 

Zapraszamy do obserwowania naszych kanałów:

https://www.facebook.com/ECSMPL

https://twitter.com/EcsmPolska

 

 

Projekt finansowany ze środków Ministra Cyfryzacji.

  • Artykuł wyraża jedynie poglądy autorów i nie może być utożsamiany z oficjalnym stanowiskiem Ministra Cyfryzacji.

  •