Aktualności

"Rozsądek online - jak nie dać się oszukać w sieci. Fałszywe panele logowania"

Media i portale społecznościowe są znane praktycznie każdemu. Największe z nich mogą poszczycić się miliardami aktywnych użytkowników w ujęciu miesięcznym. Za ich pośrednictwem nie tylko możemy być w kontakcie ze znajomymi czy rodziną, ale mieć dostęp do newsów ze świata, grup zainteresowań czy ofert sprzedażowych na dedykowanych platformach. Korzyści płynących z posiadania profilu społecznościowego jest wiele, należy jednak pamiętać, że są one niejednokrotnie wykorzystywane przez oszustów.

 


"Rozsądek online - jak nie dać się oszukać w sieci!"

  FAŁSZYWE PANELE LOGOWANIA 

 

 

Chwytliwy nagłówek

Scrollując strony mediów społecznościowych, otrzymujemy cały wachlarz wpisów, które możemy przeczytać. Począwszy od tego, co publikują nasi znajomi, przez publikacje na grupach, aż po sponsorowane treści dostosowane do naszych zainteresowań czy najczęstszych wyszukiwań. W takim zalewie informacji komu nie zdarzyło się natrafić na sensacyjny nagłówek, który przykuwa naszą uwagę?

 

Celebryta w szpitalu! Poszukiwania podejrzanego w głośnej, medialnej sprawie!

 

Wszystko głośne, chwytliwe, a przede wszystkim ciekawe i pozornie… darmowe. Po przejściu do materiału widoczny jest najczęściej początek artykułu z informacją, że pełny dostęp do treści jest tylko dla użytkowników danego portalu lub dorosłych czytelników, dlatego aby kontynuować, należy zalogować się do serwisu i w ten sposób przeczytać całość. Za pomocą takiej metody cyberoszuści uzyskują dostępy do kont użytkowników! Na fałszywej stronie logowania do portalu społecznościowego przechwytują dane, które miały przecież tylko posłużyć do dostępu do artykułu.

 

Wiadomość od znajomego

Wiemy już, co się może stać, jeśli podamy poświadczenia danych do logowania na stronie, której tak naprawdę nie znamy. Utrata dostępu do konta to jedna z konsekwencji, które za tym idą. Głównym celem przejęcia konta jest dalsze udostępnianie fałszywych newsów do uzyskania kolejnych kont, a przede wszystkim wyłudzanie pieniędzy. W jaki sposób? Oszuści za pośrednictwem przejętego konta wysyłają wiadomości do osób, które dany użytkownik ma w znajomych. Mogą w nich np. prosić o szybki przelew poprzez płatności mobilne (np. BLIK) albo opłatę za pośrednictwem fałszywych bramek płatności. W obu przypadkach skutek jest ten sam: utrata środków finansowych!

 

Jak się chronić?

* Jeśli dostaniesz wiadomość z linkiem do płatności lub prośbę o przelew, podchodź do niej z dużą ostrożnością!

* Nie podawaj danych do logowania na stronach, z których nie korzystasz na co dzień.

* Zweryfikuj nadawcę i autentyczność wiadomości, dzwoniąc bezpośrednio do nadawcy.

* Nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych.

* Zadbaj o silne hasła i włącz weryfikację dwuetapową.

* Jeśli Twoje konto zostało przejęte: wyloguj wszystkie aktywne sesje na koncie, sprawdź czy nie zostały podłączone do konta nieznane aplikacje, zmień hasła i włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Skontaktuj się z administratorem i zgłoś zaistniałą sytuację.

* Wszystkie oszustwa internetowe, jakie napotkasz w sieci, zgłaszaj do zespołu CERT Polska.

 

Tekst opracowany w ramach kampanii Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa - "Rozsądek online - jak nie dać się oszukać w sieci!". Wykaz wszystkich artykułów opublikowanych w ramach kampanii TUTAJ

 

 

Projekt finansowany ze środków Ministra Cyfryzacji.

  • Artykuł wyraża jedynie poglądy autorów i nie może być utożsamiany z oficjalnym stanowiskiem Ministra Cyfryzacji.

  •