Aktualności

„Wyjątkowe oferty noclegowe” i bezpieczne rezerwacje

Według danych GUS w 2023 roku funkcjonowało w Polsce ok. 9,8 tysiąca turystycznych obiektów noclegowych, z których skorzystało 36,2 mln turystów . Jest to niemal 6-procentowy wzrost osób chętnych do rezerwowania miejsc w obiektach w porównaniu z 2022 rokiem.

Wszelkiego rodzaju wyjazdy przeważnie wiążą się z wcześniejszą rezerwacją noclegów. Serwisy rezerwacyjne niejednokrotnie kuszą atrakcyjnymi ofertami, korzystniejszą ceną, możliwością zmiany lub nawet odwołania rezerwacji, a przede wszystkim możliwością przeglądania i porównywania ofert z wielu obiektów. Każdy znajdzie tam coś dla siebie! To wszystko dzięki popularnym aplikacjom lub stronom internetowym, na których możemy bardzo szybko znaleźć wymarzony nocleg w miejscu, które wcześniej wybraliśmy. Co zrobić, żeby korzystać z dostępnych na rynku stron i aplikacji? Wystarczy, że założysz konto, wprowadzisz swoje dane, wykupisz interesującą Cię ofertę i czekasz na dzień wyjazdu! Wszystko wydaje się proste. Wystarczy jednak chwila nieuwagi, pośpiech – najlepsze oferty momentalnie znikają! – a ucieknie Ci sprzed nosa wymarzony obiekt noclegowy. W takich momentach zapomina się o bezpieczeństwie, wyłącza czujność. Wiedzą o tym przestępcy, szukający sposobów na wyłudzenie danych i pieniędzy.

Bezpieczne rezerwacje – o czym należy pamiętać przed dokonaniem rezerwacji?

Serwisy internetowe i aplikacje, które umożliwiają szybkie i wygodne rezerwacje miejsc noclegowych nie zawsze są w pełni bezpieczne dla ich użytkowników. Wykorzystują je przestępcy szukający sposobów na wyłudzenie danych i pieniędzy.

Planując wyjazd zwróć uwagę na następujące rzeczy:

·        Czy strona, na której jesteś to oficjalna strona obiektu? Czy istnieją inne strony z tymi samymi zdjęciami, ale innymi informacjami na temat obiektu?

·        Czy dane kontaktowe zgadają się z tymi, które możesz wyszukać na innych stronach oferujących noclegi?

·        Czy można skontaktować się z obiektem np. dzwoniąc na wskazany numer telefonu?

·        Czy miejsce, które chcesz zarezerwować, ma dostępne różne formy płatności – np. płatność na miejscu, zaliczka, płatność gotówką itd.?

·        Czy rezerwację można zmienić lub odwołać?

·        Czy obiekt kontaktuje się z Tobą nie przez stronę rezerwacyjną, a komunikatory internetowe?

·        Czy podczas rezerwacji obiekt wymaga przesłania skanu dokumentu? Czy jest to zgodne z prawem państwa, do którego planujesz wyjazd?

 

Dlaczego dokładna weryfikacja jest tak ważna? W kontekście używania serwisów i platform rezerwacyjnych do najczęstszych oszustw należą:

  • ·        Fałszywe oferty i obiekty noclegowe: oszuści mogą tworzyć fałszywe oferty na stronach rezerwacyjnych, prezentując nierzetelne informacje na temat obiektu lub oferując niższe ceny, aby przyciągnąć klientów. Następnie proszą o płatność poza oficjalną platformą, co może prowadzić do utraty pieniędzy, a rezerwacja, za którą „rzekomo” zapłaciliśmy, nie istnieje.
  • ·        Fałszywe wiadomości (tzw. phishing) wysyłane pocztą email, SMS-em lub za pośrednictwem komunikatorów: oszuści włamują się na konta obiektów lub tworzą inne, fałszywe. Następnie podszywają pod obsługę hotelu (lub innego miejsca noclegowego) i przesyłają wiadomości, które najczęściej zawierają linki do płatności internetowych i mogą przypominać prawdziwą korespondencję z daną firmą.
  • ·        Nieprawdziwe recenzje: Niektórzy oszuści mogą manipulować recenzjami, aby sprawić, że ich obiekt wydaje się bardziej atrakcyjny niż jest naprawdę. Fałszywe recenzje mogą wprowadzić klientów w błąd, co do jakości usług, a nawet co do istnienia obiektu.
  •  

 Jak się chronić przed działaniami oszustów?

  • ·        Uważaj na reklamy i propozycje wyjątkowych okazji. Zawsze sprawdzaj w pasku przeglądarki adres strony, na jaką zostałaś/-eś przeniesiona/y.
  • ·        Jeżeli korzystasz z serwisu rezerwacyjnego, z dużą ostrożnością traktuj linki, które możesz otrzymać od obiektu, zwłaszcza, gdy wymagają płatności lub zaktualizowania danych karty płatniczej.
  • ·        Nie lekceważ powiadomień i ostrzeżeń, jakie pojawiają się w aplikacji serwisów rezerwacyjnych. Zapoznaj się z ich treścią, a jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z obsługą.
  • ·        Uważaj na wiadomości, które są „pilne” i ponaglają do podjęcia określonych działań. Właśnie w taki sposób oszuści wywierają presję i próbują nas oszukać.
  • ·        Zawsze zwracaj uwagę na sposób dokonywania płatności za swoją rezerwację. W wielu przypadkach odbywa się ona na miejscu, przy zameldowaniu. Sprawdź informacje na stronie obiektu i jeśli coś przebiega inaczej niż w opisie, skontaktuj się z serwisem.
  • ·        Upewnij się, czy i w jaki sposób możesz anulować rezerwację, a także czy nie ma żadnych dodatkowych ukrytych opłat.
  • ·        Zawsze dokładnie czytaj powiadomienia, jakie otrzymujesz ze swojego banku, zwłaszcza gdy dotyczą przeprowadzenia określonej transakcji. Dokładnie sprawdzaj też kwotę, na jaką dokonujesz płatności – również w momencie potwierdzania (np. poprzez wiadomość SMS). Jeśli otrzymasz powiadomienie o transakcji, która nie została przez ciebie zlecona, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem.
  • ·        Rozważ korzystanie z wirtualnych kart jednorazowych, przedpłaconych lub portfeli wirtualnych. O tym, jak bezpiecznie z nich korzystać, dowiesz się tutaj.
  • ·        Jeśli otrzymasz wiadomość, która budzi wątpliwości, zgłoś sprawę do administracji serwisu lub bezpośrednio do właściciela obiektu. Dzięki temu ochronisz nie tylko siebie, ale również innych klientów.
  • ·        Jeśli padniesz ofiarą oszustwa i zauważysz, że z Twojego konta zniknęły pieniądze, natychmiast powiadom bank i dowiedz się, czy jest możliwość cofnięcia operacji. Zgłoś sprawę na policję.
  • ·        Wszystkie incydenty związane z bezpieczeństwem online, zgłaszaj do zespołu CERT Polska.