W jaki sposób oszuści wykorzystują serwisy i portale z ogłoszeniami?
Na początku oszuści wyszukują ofiary na portalach z ogłoszeniami, następnie masowo wysyłają do nich wiadomości, w których wykazują zainteresowanie ofertą. Zwykle pierwszy kontakt odbywa się za pomocą platformy, na której wystawiono produkt, np. za pośrednictwem czatu lub opcji zapytania. W kolejnych krokach przestępcy zachęcają do mniej oficjalnego sposobu kontaktu, np. proponują wiadomości email, sms lub komunikatory. Jeśli w ofercie jest podany numer kontaktowy, przeważnie od razu wybierają taki sposób komunikacji. Po krótkiej wymianie informacji oszust „kupuje” naszą ofertę i informuje nas, że właśnie za nią zapłacił, a w celu odebrania od niego przelewu musimy kliknąć w link, który do nas przesyła. Żeby zdobyć nasze zaufanie, oszust może przygotować sfałszowany zrzut ekranu z płatnością, której rzekomo dokonał. Po kliknięciu w link ofiara zostaje przekierowana na sfabrykowane strony internetowe, które do złudzenia przypominają prawdziwe. Następnie po wyborze swojego banku użytkownik proszony jest o zalogowanie się do niego lub potwierdzenie aktywności w aplikacji mobilnej. Wykonując działania w pośpiechu możemy nie zwrócić uwagi na komunikat, który nie mówi o „odebraniu środków”, ale ich przekazaniu, zmianie danych logowania albo nadaniu dostępu do konta osobie nieupoważnionej. W konsekwencji nasze środki z konta zostają skradzione.
O czym musisz pamiętać, by nie paść ofiarą „oszustwa na kupującego”?
Zawsze kontaktuj się z klientem za pomocą serwisu, na którym wystawiłeś towar do sprzedaży.
Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania - nigdy nie klikaj w linki, które otrzymasz w wiadomości.
Jeśli kupujący jest zbyt nachalny, namawia Cię do podjęcia szybkich działań, zrezygnuj z transakcji.
Czytaj uważnie powiadomienia, które otrzymujesz w aplikacji swojego banku.
Nigdy nie podawaj danych logowania, kodów dostępu.
Jeśli masz przeczucie, że strona, na którą wszedłeś jest niebezpieczna, wycofaj się.
Wszystkie podejrzane aktywności na portalu, z którego korzystasz, zgłaszaj do jego administratora.
Co zrobić, gdy padniesz ofiarą oszusta?
✅ Natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i poinformuj o zaistniałej sytuacji.
✅ Zmień hasło do bankowości internetowej.
✅ Jeśli doszło do kradzieży, zgłoś sprawę na policję.
Wszystkie zdarzenia i naruszenia Twojego bezpieczeństwa w sieci zgłaszaj do CERT Polska. Razem tworzymy bezpieczny Internet.