Wakacje 2022

Wakacyjny Cyberporadnik - kradzież danych osobowych

Wakacje to dla większości czas odpoczynku od pracy i nauki, codziennych obowiązków. Niestety to także czas, kiedy nasza czujność słabnie. Przyjemny odpoczynek i dobra zabawa powodują, że nie dostrzegamy zagrożeń, na które narażona jest nasza prywatność. Korzystają z tego oszuści, którzy kradnąc nasze dane osobowe mogą wykorzystać je do wyłudzeń finansowych, szantażu czy popsucia naszej reputacji. Co zrobić, żeby uniknąć ryzyka kradzieży tożsamości?

 
Poniżej kilka przydatnych wskazówek.

????  Bezpieczeństwo danych w mediach społecznościowych

????Nie publikuj zdjęć z wakacji w mediach społecznościowych w czasie swojego urlopu. We właściwościach zdjęcia zapisywane są informacje o lokalizacji aparatu czy smartfona. Jest to informacja dla potencjalnego złodzieja, że nie ma Cię wtedy w domu. Jeśli jednak chcesz je opublikować zrób to po powrocie z wyjazdu i udostępnij ewentualnie tylko znajomym.
????Przejrzyj ustawienia prywatności swoich kont w mediach społecznościowych, ogranicz widoczność swojego konta i wyłącz geolokalizację. Dokładnie przemyśl co udostępniasz w mediach społecznościowych. W tym przypadku mniej znaczy bezpieczniej.
????Zadbaj o bezpieczeństwo logowania się do swojego konta. Przestępcy mogą podszywać się pod Ciebie i oszukiwać Twoich znajomych w celu wyłudzenia pieniędzy. Dlatego tam, gdzie to jest możliwe włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Dzięki temu dane bądź informacje,
które udostępniasz będą bezpieczniejsze.
 

????  Bezpieczeństwo dokumentów

????Pod żadnym pozorem nie zostawiaj dokumentów w „zastaw” ani nie pozwalaj na robienie kserokopii. Chodzi o dokumenty takie jak dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, legitymacja. Zgodnie z prawem nikt nie może od nas wymagać, byśmy zostawili dokument tożsamości w zastaw np. za wypożyczany sprzęt czy pozwolili na kserokopię dokumentu w sytuacji zniszczenia czy nieoddania sprzętu. W tym przypadku wystarczy spisanie z dokumentu informacji, które będą pomocne przy dochodzeniu ewentualnych roszczeń, np. imienia i nazwiska czy numeru PESEL.
Pamiętaj! Dane pozyskane z dokumentów tożsamości przestępcy mogą wykorzystać np. do wyłudzenia kredytów, pożyczek, czy innych zobowiązań.
????Nigdy publikuj w sieci zdjęć swoich dokumentów. Zastanów się też czy warto wypełniać ankiety internetowe, w których trzeba podać swoje dane osobowe np. PESEL czy adres zamieszkania.
???? W przypadku zgubienia lub kradzieży dokumentów np. paszportu czy dowodu osobistego należy jak najszybciej zareagować tj.
☑ zastrzec dokument tożsamości na stronie internetowej https://www.bik.pl/zastrzeganie-dokumentow (wymagane jest założenie konta),
☑ zastrzec dokument tożsamości w banku,
☑ zgłosić zdarzenie na policje i przechowywać potwierdzenie zgłoszenia,
☑ zgłosić zdarzenie do organu wydającego dokument np. urzędu miasta.
Przed wyjazdem za granicę warto też sprawdzić adresy najbliższych placówek dyplomatycznych, konsulatów oraz posterunków policji.

 

???? Bezpieczeństwo kart płatniczych

???? Chroń swoje karty płatnicze! W żadnym przypadku nie przechowuj w tym samym miejscu karty płatniczej i numeru PIN do niej. Nie noś go nigdy przy sobie.
???? Zawsze zasłaniaj tę stronę karty, na której widnieje miejsce na Twój podpis. Znajduje się tam unikalny 3-cyfrowy kod CVV, który w połączeniu z numerem karty oraz imieniem i nazwiskiem i datą ważności znajdującymi się na przodzie karty umożliwia płatności w internecie z użyciem karty.
 

????  Bezpieczeństwo danych na urzadzeniach mobilnych

????Smartfony służą nam nie tylko do komunikacji, ale także do przechowywania różnego rodzaju danych i informacji np. zdjęć, dostępów do poczty email, profili społecznościowych, bankowości elektronicznej itp. Przestępca mając dostęp do naszego urządzenia może wykraść nam nasze pieniądze (np. zrobić zakupy na nasz koszt) bądź tożsamość (np. szantażować nas grożąc upublicznieniem zdjęć bądź informacji o nas, których nie chcielibyśmy upowszechniać). Dlatego tak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie sprzętu hasłami lub weryfikacją biometryczną (odcisk palca). W przypadku zgubienia urządzenia należy zgłosić ten fakt swojemu operatorowi.
????Warto skorzystać z usługi lokalizującej urządzenie oraz umożliwiającej zdalne zablokowanie urządzenia. W razie zaginięcia lub kradzieży telefonu będziemy mogli go zlokalizować, a także zablokować czy usunąć dane.
????Warto także przed wyjazdem zrobić kopie zapasowe i zarchiwizować swoje dane np. na komputerze domowym lub w chmurze, aby w przypadku utraty telefonu lub awarii nie utracić bezpowrotnie ważnych danych, plików czy zdjęć.
????Zainstaluj na swoim urządzeniu oprogramowanie antywirusowe. Dzięki niemu chronisz swój sprzęt przed złośliwym oprogramowaniem, w tym wirusami, oprogramowaniem szpiegującym i ransomware. Nie zapominajmy o aktualizowaniu aplikacji i systemu.
????Należy wyłączyć wszelkie kanały komunikacji takie jak np. bluetooth, Wi-Fi, dane komórkowe i uruchamiać je tylko wtedy, gdy jest to niezbędne, by ograniczyć ryzyko włamania do urządzenia.
???? „Przepraszam Pana. Muszę pilnie zadzwonić, a padła mi bateria w telefonie. Mogę zadzwonić z pańskiego?" W taki sposób oszuści chcą uzyskać dostęp do Twojego telefonu. Nigdy, pod żadnym pozorem nie udostępniaj telefonu nieznajomym – prawdopodobnie jesteś zalogowany do poczty e-mail, na facebooka, messangera, posiadasz mnóstwo zdjęć swoich, znajomych i rodziny, daty urodzin bliskich, zapisane hasła… Jeśli chcesz pomóc, to poproś o numer telefonu, na który Ty sam wyślesz wiadomość do osoby, z którą ktoś inny chce się skontaktować i przekażesz jej informacje.
 
  •  
  • Finansowane ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
    Teksty artykułów wyrażają jedynie poglądy autorów i nie mogą być utożsamiane z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.