Baza wiedzy

Internetowe oszustwa finansowe #CyberScams - kampania informacyjna

Socjotechnika jest motorem dla wielu przestępstw internetowych. Cyberoszuści wykorzystują tę metodę, aby uzyskać Twoje dane osobowe, przejąć kontrolę nad Twoimi kontami, wykraść Twoją tożsamość, inicjować nielegalne płatności lub przekonać Cię do podjęcia działań, które mogą mieć dla Ciebie negatywne skutki np. przesyłanie pieniędzy na fałszywe konta lub udostępnianie wrażliwych danych.

 

Jedno kliknięcie może wystarczyć, aby narazić Ciebie albo Twoją firmę na straty. Najskuteczniejszą obroną przed internetowymi oszustami jest edukacja potencjalnych ofiar - którymi może być każdy, kto korzysta z internetu. Podnoszenie świadomości, jak rozpoznać takie oszukańcze techniki i jak się przed nimi chronić, pozwoli zapewnić bezpieczeństwo zarówno nam jak i naszym finansom.

 

Europejskie Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3) Europolu, Europejska Federacja Bankowa we współpracy z partnerami sektora publicznego i prywatnego, uruchomiły kampanię informacyjną na temat najczęstszych internetowych oszustw finansowych #CyberScams takich jak: phishing, kradzież tożsamości, oszustwa telefoniczne (vishing), podmiana karty SIM (Sim Swaping) czy oszustwo na pomoc techniczną. Do kampanii włączył się także NASK. Więcej na temat cyberochrony przeczytasz na dedykowanej stronie www.bezpiecznymiesiac.pl #CyberScams i w naszych mediach społecznościowych https://www.facebook.com/ECSMPL/oraz https://twitter.com/ecsmpolska. Poznaj najczęściej pojawiające się oszusOtwa finansowe.

 

 

 

 

Oszustwa internetowe #CyberScams to przestępstwa i cyberataki skierowane na użytkowników internetu. Ich ofiarą może paść każdy – bez względu na wiek, płeć czy częstotliwość korzystania z sieci. Przybierają różne formy, a ich celem jest osiągnięcie korzyści finansowych w nielegalny sposób albo nieuczciwe pozyskanie danych.

Stale rosnąca liczba usług świadczonych drogą elektroniczną oraz ilość czasu spędzanego przez nas w sieci sprawia, że przestępcy ciągle wymyślają nowe sposoby, by nas oszukać. Nie wszystkie rodzaje cyberataków wymagają umiejętności technicznych od sprawców. Wiele z nich opiera się na różnych metodach socjotechniki (np. manipulacji) i wykorzystują nieuważność, niewiedzę i nieświadomość użytkowników, by wzbogacić się ich kosztem. Podnoszenie świadomości na temat różnych cyberprzestępstw oraz nazych kompetencji, również tych cyfrowych może nas ustrzec przed #CyberScams.

 

Dowiedz się więcej

 

 

 

Phishing to metoda oszustwa, w której przestępcy podszywają się pod inną osobę lub instytucję np. twojego znajomego, instytucję zaufania publicznego bądź firmę, z której usług regularnie korzystasz. Celem jest wyłudzenie poufnych informacji osobistych bądź finansowych, zainfekowanie komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienie ofiary do podjęcia czynności, której nie powinna wykonać na przykład kliknięcie w złośliwy link, podanie hasła na niezaufanej stronie czy otwarcie zainfekowanego załącznika.

 

Wykorzystują do tego specjalnie sfałszowane wiadomości, które mają wywołać w Tobie silne emocje takie jak ciekawość, niepokój, lęk, wstyd, zaskoczenie, radość  lub potrzebę podjęcia natychmiastowego działania.  Używają do tego różnych kanałów komunikacji takich jak poczta e-mail (phishing), sms (smishing) czy rozmowy telefoniczne (vishing).

 

Podnoszenie świadomości na temat różnych cyberprzestępstw oraz naszych kompetencji, również tych cyfrowych może nas ustrzec przed #CyberScams.

 

Dowiedz się więcej

 

 

 

 

Kradzież tożsamości online to poważne zagrożenie, na które narażeni są wszyscy użytkownicy internetu. Ma miejsce wtedy kiedy ktoś kradnie Twoje dane osobowe umożliwiające identyfikację (np. imię i nazwisko, numer karty kredytowej, numer ubezpieczenia społecznego, numer prawa jazdy itp.) w nieuczciwych celach.  Jakie mogą być tego skutki i  jakie mietody stosują przestępcy by wykraść nasz dane?

 

Podnoszenie świadomości na temat różnych cyberprzestępstw oraz naszych kompetencji, również tych cyfrowych może nas ustrzec przed #CyberScams.

 

Dowiedz się więcej

 

 

 
 

Oszustwa związane z pomocą techniczną to problem, który często dotyka klientów banków, operatorów telekomunikacyjnych, firm sprzedających oprogramowanie czy instytucje zaufania publicznego. Otrzymujesz telefon, że wystąpił problem z Twoim komputerem, nastąpiła blokada środków na koncie albo masz nieuregulowane płatności w urzędzie skarbowym. Często za tymi telefonami stoją oszuści chcący wyłudzić pieniądze, dane osobowe lub dostęp do Twojego urządzenia.

 
 

Dowiedz się więcej

 

 

 

Kolejnym zagrożeniem #CyberScams na które jesteśmy narażeni to przechwycenie naszej karty SIM przez przestępców, czyli SIM swapping. Podobnie jak w przypadku innych przestępstw może mieć dla nas poważne konsekwencje – kradzież tożsamości, przejęcie naszych kont na profilach społecznościowych (również tych biznesowych), a także włamanie się na nasze konta bankowe oraz utrata środków finansowych.

 

Dowiedz się więcej

 

 

 

 

Vishing to kolejne oszustwa #Cyberscam przez które ludzie tracą swoje dane albo oszczędności. Oszuści są bardzo pomysłowi i wymyślają coraz to nowe sposoby, aby podczas rozmowy telefonicznej wyłudzić od Ciebie informacje, które posłużą do kradzieży tożsamości i/lub pieniędzy. Próbują wykorzystać coś, w co wierzysz lub kogoś, komu ufasz. W niektórych przypadkach zachowują się przyjaźnie i pomocnie. W innych mogą grozić lub próbować Cię przestraszyć albo zaszantażować.

Tylko jak rozpoznać fałszywego rozmówcę? Jak odróżnić oszustwo od wiarygodnej wiadomości?

 

Dowiedz się więcej

 

 

 

Kampania #CyberScams realizowana we współpracyc z Europejskim Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3) Europolu, Europejską Federacją Bankową

 

Źródła

 

Prawa autorskie,

  • Infografiki: (Europol https://www.europol.europa.eu/legal-notice)
  • Teksty artykułów: NASK PIB „Finansowane ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów”. „Teksty artykułów wyrażają jedynie poglądy autorów i nie mogą być utożsamiane z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.