Jedno kliknięcie może wystarczyć, aby narazić Ciebie albo Twoją firmę na straty. Najskuteczniejszą obroną przed internetowymi oszustami jest edukacja potencjalnych ofiar - którymi może być każdy, kto korzysta z internetu. Podnoszenie świadomości, jak rozpoznać takie oszukańcze techniki i jak się przed nimi chronić, pozwoli zapewnić bezpieczeństwo zarówno nam jak i naszym finansom.
Europejskie Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3) Europolu, Europejska Federacja Bankowa we współpracy z partnerami sektora publicznego i prywatnego, uruchomiły kampanię informacyjną na temat najczęstszych internetowych oszustw finansowych #CyberScams takich jak: phishing, kradzież tożsamości, oszustwa telefoniczne (vishing), podmiana karty SIM (Sim Swaping) czy oszustwo na pomoc techniczną. Do kampanii włączył się także NASK. Więcej na temat cyberochrony przeczytasz na dedykowanej stronie www.bezpiecznymiesiac.pl – #CyberScams i w naszych mediach społecznościowych https://www.facebook.com/ECSMPL/oraz https://twitter.com/ecsmpolska. Poznaj najczęściej pojawiające się oszusOtwa finansowe.
Stale rosnąca liczba usług świadczonych drogą elektroniczną oraz ilość czasu spędzanego przez nas w sieci sprawia, że przestępcy ciągle wymyślają nowe sposoby, by nas oszukać. Nie wszystkie rodzaje cyberataków wymagają umiejętności technicznych od sprawców. Wiele z nich opiera się na różnych metodach socjotechniki (np. manipulacji) i wykorzystują nieuważność, niewiedzę i nieświadomość użytkowników, by wzbogacić się ich kosztem. Podnoszenie świadomości na temat różnych cyberprzestępstw oraz nazych kompetencji, również tych cyfrowych może nas ustrzec przed #CyberScams.
► Dowiedz się więcej
Phishing to metoda oszustwa, w której przestępcy podszywają się pod inną osobę lub instytucję np. twojego znajomego, instytucję zaufania publicznego bądź firmę, z której usług regularnie korzystasz. Celem jest wyłudzenie poufnych informacji osobistych bądź finansowych, zainfekowanie komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienie ofiary do podjęcia czynności, której nie powinna wykonać na przykład kliknięcie w złośliwy link, podanie hasła na niezaufanej stronie czy otwarcie zainfekowanego załącznika.
Wykorzystują do tego specjalnie sfałszowane wiadomości, które mają wywołać w Tobie silne emocje takie jak ciekawość, niepokój, lęk, wstyd, zaskoczenie, radość lub potrzebę podjęcia natychmiastowego działania. Używają do tego różnych kanałów komunikacji takich jak poczta e-mail (phishing), sms (smishing) czy rozmowy telefoniczne (vishing).
Podnoszenie świadomości na temat różnych cyberprzestępstw oraz naszych kompetencji, również tych cyfrowych może nas ustrzec przed #CyberScams.
► Dowiedz się więcej
Kradzież tożsamości online to poważne zagrożenie, na które narażeni są wszyscy użytkownicy internetu. Ma miejsce wtedy kiedy ktoś kradnie Twoje dane osobowe umożliwiające identyfikację (np. imię i nazwisko, numer karty kredytowej, numer ubezpieczenia społecznego, numer prawa jazdy itp.) w nieuczciwych celach. Jakie mogą być tego skutki i jakie mietody stosują przestępcy by wykraść nasz dane?
Podnoszenie świadomości na temat różnych cyberprzestępstw oraz naszych kompetencji, również tych cyfrowych może nas ustrzec przed #CyberScams.
► Dowiedz się więcej
Oszustwa związane z pomocą techniczną to problem, który często dotyka klientów banków, operatorów telekomunikacyjnych, firm sprzedających oprogramowanie czy instytucje zaufania publicznego. Otrzymujesz telefon, że wystąpił problem z Twoim komputerem, nastąpiła blokada środków na koncie albo masz nieuregulowane płatności w urzędzie skarbowym. Często za tymi telefonami stoją oszuści chcący wyłudzić pieniądze, dane osobowe lub dostęp do Twojego urządzenia.
► Dowiedz się więcej
Kolejnym zagrożeniem #CyberScams na które jesteśmy narażeni to przechwycenie naszej karty SIM przez przestępców, czyli SIM swapping. Podobnie jak w przypadku innych przestępstw może mieć dla nas poważne konsekwencje – kradzież tożsamości, przejęcie naszych kont na profilach społecznościowych (również tych biznesowych), a także włamanie się na nasze konta bankowe oraz utrata środków finansowych.
► Dowiedz się więcej
Vishing to kolejne oszustwa #Cyberscam przez które ludzie tracą swoje dane albo oszczędności. Oszuści są bardzo pomysłowi i wymyślają coraz to nowe sposoby, aby podczas rozmowy telefonicznej wyłudzić od Ciebie informacje, które posłużą do kradzieży tożsamości i/lub pieniędzy. Próbują wykorzystać coś, w co wierzysz lub kogoś, komu ufasz. W niektórych przypadkach zachowują się przyjaźnie i pomocnie. W innych mogą grozić lub próbować Cię przestraszyć albo zaszantażować.
Tylko jak rozpoznać fałszywego rozmówcę? Jak odróżnić oszustwo od wiarygodnej wiadomości?
► Dowiedz się więcej
Kampania #CyberScams realizowana we współpracyc z Europejskim Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością (EC3) Europolu, Europejską Federacją Bankową
Źródła
- Europol https://www.europol.europa.eu/operations-services-and-innovation/public-awareness-and-prevention-guides/take-control-of-your-digital-life-don%e2%80%99t-be-victim-of-cyber-scams
- EBF https://www.ebf.eu/ebf-media-centre/cyberscams/
Prawa autorskie
- Infografiki: (Europol https://www.europol.europa.eu/legal-notice)
- Teksty artykułów: NASK PIB
- Finansowane ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Teksty artykułów wyrażają jedynie poglądy autorów i nie mogą być utożsamiane z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.